لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

درخواست چین برای انجام گفت و گوهای فوری درباره بحران شبه جزیره کره


همزمان با آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در روز یکشنبه، چین خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای گروه شش جانبه درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره در اوایل ماه دسامبر شد.

کره جنوبی گفته است که این پیشنهاد پکن را محتاطانه بررسی می کند.


چین که نزدیکترین متحد کره شمالی به شمار می‌رود روز یکشنبه در اقدامی تازه خواستار برگزاری نشست اضطراری سران گروه شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای در اوایل ماه دسامبر در پکن، پایتخت این کشور، شد.

نماینده ارشد چین در امور کره شمالی می گوید که پکن پس از بررسی دقیق، پیشنهاد تشکیل نشست اضطراری سران کشورهای عضو مذاکرات شش جانبه در اوایل ماه دسامبر را می‌دهد و افزود که هدف از این دیدار، تبادل نظر در مورد مسائل عمده ای است که در حال حاضر نگرانی اعضای این گروه را بر انگیخته است.

با این‌حال خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، به نقل از دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرده است که اکنون زمان مناسبی برای از سر گیری مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای نیست. ولی بعد اعلام شد که کره جنوبی محتاطانه این پیشنهاد چین را بررسی می کند.

تلاش چین برای کاهش تنش در شبه جزیره کره در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی روز یکشنبه رزمایش چهار روزه خود در آب‌های دریای زرد را آغاز کرده‌اند.

چین نسبت به انجام این رزمایش ابراز نگرانی کرده است و کره شمالی نیز هشدار داده که رزمایش یاد شده منطقه را به سوی جنگ سوق می دهد.

در همین زمینه خبرگزاری کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی تجهیزات نظامی را در نزدیکی دریای زرد مستقر کرده است.

خبرگزاری یونهاپ تصریح کرده است که کره شمالی موشک‌های زمین به زمین خود را در مرز کره شمالی در دریای زرد بر روی سکوی پرتاب قرار داده است و موشک‌های زمین به هوای خود را نیز در مناطق مرزی مستقر کرده است.

از سوی خبرگزاری کره شمالی هشدار داده است که در صورت هر نوع حرکت تحریک آمیز از سوی سئول و تجاوز به قلمرو آبی کره شمالی، حمله نظامی سنگینی به کره جنوبی آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برای انجام رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا، سئول سه ناوشکن، ناو محافظ و هواپیمای ضد زیردریایی خود را در این منطقه مستقر کرده است.

به گفته یکی از مقام های رسمی نیروهای مشترک کره جنوبی و آمریکا، ایالات متحده علاوه بر ناو هواپیمابر هسته‌ای جرج واشنگتن که هم اکنون در منطقه رزمایش در کره جنوبی حضور دارد، چهار ناو جنگی دیگر نیز به این منطقه خواهد فرستاد.

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در حالی آغاز شده است که وزیر دفاع کره جنوبی از خبرنگاران خواسته‌است تا جزیره یئونپیئونگ را به خاطر شرایط «نامساعد» ترک کنند.

در عین حال بسیاری از ساکنین جزیره نیز منطقه را ترک کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که مایل به بازگشت به این منطقه نیستند.

اعتراض‌ها در کره جنوبی و تهدید به اقدام تلافی‌جویانه

در همین حال، به دنبال برگزاری مراسم خاکسپاری دو سرباز نیروی دریایی کره جنوبی که روز سه شنبه هفته گذشته به دنبال حملات توپخانه‌ای کره شمالی همراه دو تن از مردم کشته شدند، نزدیک به هزار نفر از سربازان بازنشسته نیروی دریایی در سئول بر ضد کره شمالی دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان در حالی که عکس کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی و پسرش را به آتش می‌کشیدند خواستار واکنش کشورشان به حمله اخیر کره شمالی و حمله به کاخ ریاست جمهوری در پیونگ یانگ شدند.

اعضای پیشین «گروه عملیات تخریب زیر آب» که در این تظاهرات حضور داشتند، علاوه بر تظاهرات بر ضد کره شمالی، دولت کره جنوبی را نیز به دلیل بی توجهی به فداکاری‌های آن‌ها در جریان عملیات جاسوسی مورد انتقاد قرار دادند.

همچنین یو ناک جون، فرمانده نیروی دریایی کره جنوبی روز شنبه اعلام کرد که در پاسخ به حمله اخیر کره شمالی، انتقامی «هزار برابر» خواهد گرفت.

وی افزود که تمامی سربازان نیروی دریایی «به هر بهایی» انتقام خون دو سرباز کشته شده نیروی دریایی کره جنوبی را خواهند گرفت و «خشم و دشمنی امروز» را از یاد نخواهند برد.

این در حالی است که کره شمالی که پیش از این اعلام کرده بود حملات خود را در پاسخ به شلیک‌های کره جنوبی به سمت کره شمالی آغاز کرده، از کشته شدن شهروندان کره جنوبی ابراز تأسف کرده و در عین حال اعلام کرد که سئول باید به خاطر استفاده از «سپر انسانی» مورد سرزنش قرار گیرد.

پیونگ یانگ همچنین افزود که آمریکا نیز به خاطر سازمان دادن تمامی حوادث به عنوان توجیهی برای ارسال ناو هواپیمابر هسته‌ای به کره جنوبی باید ملامت شود.

XS
SM
MD
LG