لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

افشای «اختلاف آمریکا و روسیه» بر سر برخورداری ایران از موشک‌های قاره‌پیما


یک سند انتشاریافته در ویکی‌لیکس می‌گوید ایالات متحده معتقد است که کره شمالی به ایران موشک دوربرد تحویل می‌دهد و قدرت موشکی ایران بیشتر از آن است که در جلسات علنی مطرح می‌شود.

این در حالی است که، بر اساس این سند، روسیه وجود چنین موشک‌های دوربردی را که در اختیار ایران باشد «افسانه» می‌داند.

این سند یکی از اسناد «محرمانه‌ای» است که به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان در میان ۲۵۰ هزار صفحه سند تازه منتشر شده در وب‌سایت ویکی‌لیکس دیده‌ می‌شود.

سندی که بر آن برچسب «محرمانه» و تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۰۹ دیده می‌شود از ملاقاتی میان نمایندگان ایالات متحده و روسیه بر سر موضوع توان موشکی ایران حکایت دارد.

بنا بر این یادداشت دیپلماتیک، نمایندگان آمریکایی با استناد به تحقیقات موسسه «جــِینز»، از شرکت‌های پژوهش جنگ‌افزار که در لندن مستقر است، معتقدند که ۱۹ فروند از موشک‌های «بی‌ام-۲۵» در سال ۲۰۰۵ به ایران ارسال شده و این موشک‌ها بردی بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر دارد.

بنا بر این سند، نماینده‌های روسیه با اشاره به فقدان شواهد در این مورد، نسبت به این ادعا ابراز تردید کرده‌اند، ولی نمایندگان آمریکایی توضیح داده‌اند که برخی کشورها شواهد مستقیمی در این مورد ارائه کرده‌اند و آمریکاییان خواهند کوشید این شواهد را در جلسات بعدی همراه بیاورند.

طرف آمریکایی در این جلسه اظهار کرده است که تصویری از موشک «بی‌ام-۲۵» کره شمالی در دست ندارد، اما ارتش کره شمالی پیش از این، این موشک‌ها را در رژه‌ای در خیابان‌های پیونگ‌یانگ نمایش داده ‌است.

طرف روسی در این جلسه با بررسی ویدئوی یک رژه در پیونگ‌یانگ نسبت به ارتباط آن با موشک نام‌برده شک کرده و گفتند که «وجود این موشک ظاهراً افسانه‌ای بیش نیست».

بنا بر این سند، روسیه معتقد است که «موفقیت» ایران را می‌توان تنها در حد ساخت موشک‌های شهاب-۳ ارزیابی کرد، موشک‌هایی که قادرند نقاطی را در خاورمیانه و جنوب شرقی اروپا هدف قرار دهند، اما این موشک‌ها هم با کلاهک‌های متعارف نمی‌توانند خسارت قابل توجهی به‌بار بیاورند.

به نوشته این سند، «اِوگِنی زودین»، وزیر دفاع روسیه، گفته ‌است که گرچه ایران توان ساخت پیش‌نمونه‌هایی از سامانه‌های موشکی دوربرد را دارد، مواد لازم همچون آلومینیوم با کیفیت بالا که برای ساخت خود موشک و تولید انبوه آن لازم‌اند را در دست ندارد و بنابراین ایران هم‌اینک و در آینده نزدیک تهدید موشکی به ‌شمار نمی‌آید.

بنا بر این یادداشت دیپلماتیک، روسیه معتقد است که گرچه ایران ممکن است بتواند برنامه ساخت موشک‌های بالستیک با برد ۳۲۰۰ تا ۴۸۰۰ کیلومتری را پس از سال ۲۰۱۵ آغاز کند، ولی روسیه شواهدی که حاکی از حرکت ایران به این سمت باشند نمی‌بیند.

نویسنده این سند دیپلماتیک در پایان این سند می‌نویسد: «روس‌ها در تحلیل‌های خود بر این باورند که برنامه‌های موشکی ایران و کره شمالی چندان توسعه نیافته و نیتی از سوی این دو کشور برای استفاده از چنین موشک‌هایی علیه ایالات متحده و روسیه وجود ندارد، بنابراین دو کشور مذکور تهدیدی به وجود نمی‌آورند که نیاز به ایجاد پدافند موشکی داشته‌ باشد.»
XS
SM
MD
LG