لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

«اروپا در انتظار پیشرفت فوری در مذاکرات با ایران نیست»


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با سعید جلیلی از ایران پای میز خواهد رفت
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با سعید جلیلی از ایران پای میز خواهد رفت
دو روز مانده به ازسرگیری مذاکرات ایران با گروه ۵+۱، از بروکسل خبر می‌رسد که اتحادیه اروپا انتظار ندارد این مذاکرات به راه حلی فوری برای مسئله اتمی ایران منجر شود اما امیدوار است که این مذاکرات آغاز مشارکتی دوباره از سوی دولت جمهوری اسلامی باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در اتحادیه اروپا روز جمعه نوشت که این مذاکرات نه به واسطه امکان دستیابی به راه حلی فوری بلکه از آن جهت مهم است که غرب مدت‌ها برای از سرگیری آن انتظار کشیده است و انتظار نمی‌رود مذاکرات بلافاصله نتیجه‌بخش باشد یا تمام مسائل را حل کند.

پس از بیش از یک سال وقفه در مذاکرات،‌ ایران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با گروه ۵+۱ بر سر یک میز خواهد نشست تا به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود توضیح دهد، موضوعی که ایران بارها تأکید کرده دیگر درباره آن گفت‌وگو نخواهد کرد.

با این حال این منبع آگاه در اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه امیدوار است مذاکرات ژنو به آغاز مشارکت دوباره ایران منجر شود، مشارکتی که با گذشت زمان نتیجه‌بخش باشد.

پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، از زمان ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل، گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنند و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این شش قدرت جهانی، هدایت این مذاکرات با ایران را برعهده دارد.

در همین حال وزیر خارجه چین نیز روز جمعه ابراز امیدواری کرده است که تمام طرفین این مذاکرات با «دیدی سازنده» پای میز مذاکره بنشینند.

یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین، در گفت‌وگویی تلفنی با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری کرده است که طرفین مذاکرات این گفت‌وگوها را تا رسیدن به نتیجه مثبت پیش ببرند

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوآ، آقای یانگ افزوده است که چین برای اطمینان از رسیدن به این نتیجه مثبت حاضر به همکاری با اتحادیه اروپا و دیگران است.

فشار بر ایران برای از سر گرفتن مذاکرات با گروه ۵+۱ از تابستان گذشته و زمانی شدت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل چهارمین دور از تحریم‌ها را بر جمهوری اسلامی تحمیل کرد، تحریم‌هایی که مقامات تهران اصرار دارند هیچ اثری بر وضعیت داخلی کشور نداشته است.

ایالات متحده و متحدانش که بر این باورند تحریم‌ها اثربخش بوده می‌گویند احتمال دارد ایران به دنبال ساخت و تولید تسلیحات اتمی باشد، اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی همواره رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG