لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

گزارشگران بدون مرز: در مذاکرات اتمی با ایران، حقوق بشر را فراموش نکنید


در آستانه آغاز دور تازه گفت و گوها درباره برنامه هسته‌ای ایران، گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت آزادی بیان و حقوق بشر در ایران از نمایندگان جامعه جهانی و کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی خواسته‌ است، وضعیت حقوق بشر در ایران را نیز در دستور کار این مذاکرات قرار دهند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، که مقر آن در پاریس است، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران خواسته است، در گفت و گوهای خود با ایران، وضعیت حقوق بشر در این کشور را فراموش نکنند.

قرار است در روزهای پانزدهم و شانزدهم آذر ماه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده، گفت گوها درباره برنامه هسته‌ای ایران میان نماینده این کشور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در ژنو از سر گرفته شود.

در حالی که کشورهای غربی امیدوارند در جریان این گفت و گوها به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود، مقام‌های ایرانی گفته‌اند، حاضر نیستند در باره برنامه هسته‌ای خود و مسائلی مانند مبادله سوخت هسته‌ای مذاکره کنند و درباره «مسایل جهانی و منطقه‌ای و تنش‌ها در سراسر جهان» گفت و گو خواهند کرد.

در این میان سازمان گزارشگران بدون مرز،‌ در بیانیه خود اعلام کرده است، این سازمان در تاریخ ٢١ اکتبر در نامه‌ای به وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا،‌ بریتانیا، فرانسه،‌ روسیه،‌ چین و آلمان، با ابراز «نگرانی عمیق» خود نسبت به وضعیت آزادی بیان در ایران،‌ از کشورهای طرف مذاکره با ایران خواسته است، در گفت و گوهای خود به مسایلی مانند «دستگیری و صدور احکام سنگین برای وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران و نیز شرایط نابسامان بازداشت‌شدگان» در ایران توجه کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز که از آزادی بیان و حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان دفاع می‌کند، در نامه خود همچنین آورده است: «این مذاکرات فرصتی برای طرح موضوعات بنیادین در ارتباط با حقوق بشر و به ویژه آزادی بیان در ایران است.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «از ٢٢ خرداد ١٣٨٨ و در پی سرکوب اعتراض‌های گسترده نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری، صدها زندانی در شرایط غیرانسانی و تحقیرآمیز، در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند و ابتدایی‌ترین حقوق آنها از جمله حق بهره‌مند شدن از درمان پزشکی مناسب پایمال می‌شود.»

گزارشگران بدون مرز همچنین با ذکر نمونه‌هایی از بازداشت و محاکمه روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و نیز با اشاره به بازداشت دو خبرنگار آلمانی در ایران، از جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه نام برده است.

در بخش انتهایی نامه گزارشگران بدون مرز به وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک با اشاره به گفت و گوهای پیش رو با ایران آمده است: «در این مذاکرات گروه ۱+۵ نماینده جامعه جهانی است. گزارشگران بدون مرز از نمایندگان این شش کشور می‌خواهد، از مقام‌های ایران بخواهند روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی و همه زندانیان عقیدتی را آزاد کنند. ما می‌خواهیم موضوع‌هایی مانند احترام به آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر نیز به شکل موازی در کنار مسائل علمی و اقتصادی در این مذاکرات مطرح شوند.»
XS
SM
MD
LG