لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

تأکید دوباره ایران بر ارتباط ترور محققان هسته‌ای با بازرسی‌های آژانس


یک روز پس از آنکه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «ترور غیرانسانی» دو محقق هسته‌ای ایران به رغم «همکاری با بازرسان آژانس» سخن گفت، وزیر اطلاعات ایران آژانس را متهم کرد که به جای بازرس به ایران «جاسوس» فرستاده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، که پنجشنبه گذشته از بازداشت شماری از عوامل ترور دو محقق هسته‌ای ایران خبر داده بود، روز شنبه به خبرنگاران گفت که «سرنخ‌هایی به دست آورده‌ایم و دستگیری نیز انجام شده که این گروه می‌خواستند اقدام دیگری انجام دهند ولی موفق نشدند و اذعان دارند که توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه آموزش دیده‌اند».

وی اضافه کرد: «در این دستگیری سرنخ‌های بسیار قابل توجهی از اینکه چگونه سرویس‌های اطلاعاتی از مزدوران ضدانقلابی که از اول انقلاب تاکنون با انقلاب ضدیت داشته و حرکت‌های ضدانقلابی را دنبال کرده و حالت ورشکستگی پیدا کرده بودند و از آنها به عنوان مزدور استفاده کردند، به دست آورده‌ایم.»

وی همچنین افزود که «متأسفانه در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوسان سرویس‌ها وجود دارند و باید در این زمینه پاسخگو باشند، سازمان ملل نیز باید پاسخگو باشد، چرا که در نتیجه تحریم‌ها نام دانشمندان ایرانی مطرح می‌شود که دشمن‌مان به دنبال آنها هستند».

ایران از نخستین ساعات پس از دو سوءقصد روز دوشنبه گذشته که به کشته شدن یکی از متخصصان هسته‌ای ایران و زخمی شدن یکی دیگر از آنها انجامید، انگشت اتهام را به سمت سرویس‌های جاسوسی آمریکا، اسرائیل و بریتانیا برد.

با این حال اشاره به نام فریدون عباسی در میان اشخاص حقیقی فهرست شده در قطعنامه تحریمی ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل، باعث شد که مقام‌های ایرانی بر ارتباط میان این ترورها، و قطعنامه‌های شورای امنیت که مبتنی بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است اصرار کنند.

نخستین بار محمود احمدی‌نژاد تنها یک روز پس از این دو حادثه گفت که «جنایت ترور دانشمندان و نخبگان کشورمان به حساب کسانی است که علیه ملت ایران قطعنامه صادر کردند، چرا که در این قطعنامه‌ها نام این دانشمندان ذکر شده است و این کار در حقیقت علامت دادن به آدم‌کش‌های صهیونیست است.»

این فرضیه در سخنان علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، نیز بازتاب یافت، آنجا که وی روز جمعه در نشست فصلی شورای حکام با اشاره به اینکه ترور استادان دانشگاه در ایران دنباله «سیاست‌های خصمانه» علیه فعالیت اتمی ایران است، تحریم‌کنندگان تهران را مسئول این ترورها دانست.

وی در این سخنان افزود که «برخی از اهداف مورد نظر [برای ترورها] کارشناسان هسته‌ای هستند که نام‌شان در تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا ذکر شده است. تأسف‌بارتر این واقعیت است که به طور خاص در میان فهرست‌ها نام کارشناس هسته‌ای وجود دارد که به طور کامل با آژانس در بازرسی‌ها همکاری کرده است».

نماینده ایران در آژانس با طرح این سؤال که «چگونه کشورهای عضو می‌توانند از این پس به آژانس اعتماد کنند و مطمئن باشند که نام دانشمندانی که با بازرسان آژانس یا مقامات پادمان تعامل دارند، در چنین فهرست‌هایی ظاهر نشود» نسبت به پیامدهای منفی این موضوع برای آینده آژانس هشدار داد.

«ترور دیگری» که ناکام ماند

وزیر اطلاعات ایران همچنین بدون اشاره به جزئیات بیشتر مدعی شد که دستگیرشدگان قرار بود ترور دیگری را هم انجام دهند که ناکام ماند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات چندی پیش جان سائرز، رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا که خواستار «رهیافتی امنیتی- اطلاعاتی» در قبال پرونده هسته‌ای ایران شده بود، این سخنان را نشان‌دهنده «وجود حرکت‌های هماهنگ» بین سرویس‌های امنیتی خارجی ارزیابی کرد و مدعی شد که در زمینه ترورهای اخیر «موساد، سی.آی.ای و ام.آی ۶ با یگدیگر هماهنگ بودند و هر سه به یکدیگر اطلاعات داده‌اند».

وی به موضوع حفاظت از دانشمندان هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت که «ما اقدامات اطلاعاتی انجام می‌دهیم و مباحث حفاظتی این عزیزان با دستگاه‌های دیگر است که آنها نیز در حال پی‌گیری برنامه‌هایی در این راستا هستند».

موضوع حفاظت از دانشمندان و متخصصان هسته‌ای آن طور که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان اتمی ایران، اشاره کرده است «از یک سال پیش» به دغدغه جمهوری اسلامی تبدیل شده است و از آن زمان به گفته آقای صالحی «صدها تن از دانشمندان و متخصصان هسته‌ای ایران» مورد حفاظت و مراقبت جدی قرار گرفته‌اند.

با این حال مرگ مجید شهریاری در جریان سوءقصد روز دوشنبه در حالی که وی «تحت حفاظت قرار داشت» ایران را بر آن داشته است که تدابیر امنیتی در مورد متخصصان هسته‌ای خود را افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG