لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

متکی: سخنان کلینتون در مورد برنامه اتمی ایران گامی به پیش است


منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در افتتاحیه نشست امنیتی منامه
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در افتتاحیه نشست امنیتی منامه
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران روز شنبه در نشست امنیتی بحرین اظهارات هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود در مورد حق ایران از برخورداری انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را «یک گام به پیش» توصیف کرد.

هیلاری کلینتون که در سخنرانی خود در منامه، بر حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده بود، علاوه بر آن در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز گفت که در صورت اعتمادسازی، ایران می‌تواند در آینده به غنی‌سازی اورانیوم هم بپردازد.

هیلاری کلینتون و منوچهر متکی در کنار مسئولان بلندپایه بیش از ۲۳ کشور دیگر از روز جمعه برای شرکت در نشست امنیتی منامه به پایتخت بحرین سفر کرده‌اند و بنا بر گزارش‌ها، در این نشست منوچهر متکی کوشش کرد از نگرانی اعراب نسبت به «خطر ایران» بکاهد.

خانم کلینتون روز جمعه در منامه با تأکید بر «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» خطاب به هیئت ایرانی گفت که تهران باید «تمام و کمال نگرانی‌های جهانی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را مورد توجه قرار دهد.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود که امیدوار است تهران دوشنبه آینده با «حسن نیت» با گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ هسته‌ای خود به گفت‌وگو بنشیند و تأکید کرد که پیشنهاد باراک اوباما برای همکاری با ایران هم‌چنان به قوت خود باقی است.

هیلاری کلینتون روز جمعه نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی‌بی‌سی با تکرار این مواضع، حتی اعلام کرد که ایران اگر نشان دهد به روشی مسئولانه و سازگار با تعهدات بین‌المللی‌اش به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد، می‌تواند در آینده برای مقاصد غیرنظامی این کار را بکند.

دولت‌های مختلف ایالات متحده معمولاً به حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اشاره می‌کنند اما در مورد قائل بودن حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران پیش از این کمتر سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، منوچهر متکی، روز شنبه در مورد تأکید خانم کلینتون بر «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» در نشست مطبوعاتی خود در منامه گفت: «بیان این کلام که حق جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فناوری هسته‌ای از سوی کسانی که می‌گفتند ایران نباید به سوی انرژی هسته‌ای پیش برود یک گام به پیش است، البته این اذعان، اذعان به مقررات ان‌پی‌تی است اما باید این رویکرد گفتاری به رویکرد عملی تبدیل شود. ما اذعان به این حق را در آسمان‌ها نمی‌خواهیم بلکه در زمین می‌خواهیم.»

وی افزود که اگر گفت‌وگوهای هفته آینده با ۱+۵ از مسئله برنامه هسته‌ای ایران فراتر رود و «دستور کار ایران» را نیز در بر بگیرد، جمهوری اسلامی ممکن است پیشنهاد انجام گفت‌وگوهای بیشتری با ایالات متحده و هم‌پیمانانش را بدهد.

مقام‌های ایرانی بارها تکرار کرده‌اند که «دیدگاه جمهوری اسلامی در مورد مدیریت جهان» و مسئله احتمال وجود زرادخانه هسته‌ای در اسرائیل نیز باید در دستور کار مذاکرات ایران با غرب قرار گیرند.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ سرانجام پس از بیش از یک سال وقفه، روز دوشنبه در شهر ژنو از سر گرفته می‌شود.

«علیه همسایگان از قدرت استفاده نمی‌کنیم چون مسلمانند»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی در حاشیه نشست امنیتی منامه به خبرنگاران گفت: «ما هرگز از قدرت خود علیه همسایگانمان استفاده نکرده‌ایم و هیچ‌گاه هم این کار را نخواهیم کرد زیرا همسایگانمان مسلمان هستند.»

وی خطاب به کشورهای مسلمان همسایه با ایران افزود: «قدرت شما در منطقه، قدرت ما است و قدرت ما قدرت شما است.»

این سخنان وزیر خارجه ایران پس از آن بیان می‌شود که وب‌سایت ویکی‌لیکس به تازگی هزاران صفحه دیگر از «اسناد محرمانه» ایالات متحده را منتشر کرد که برپایه این اسناد چندین کشور عربی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران احساس خطر کرده‌اند و از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌است تا برای مقابله با این خطر به ایران حمله نظامی کند.

کلینتون: متکی رویش را از من برگرداند؛ متکی: من جواب سلام را دادم

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون می‌گوید که کوشیده‌است تا در جریان نشست منامه گفت‌وگویی رو در رو نیز با وزیر خارجه ایران داشته‌باشد اما این امر با بی‌اعتنایی منوچهر متکی روبه‌رو شده‌است.

هیلاری کلینتون روز شنبه به هنگام بازگشت به واشینگتن در هواپیما به خبرنگاران گفت: «من برای رفتن از جا بلند شدم و او (منوچهر متکی) چند صندلی آن‌سوتر نشسته‌بود و با دیگران دست می‌داد؛ او مرا دید و متوقف شد و شروع کرد به برگرداندن روی خود.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «به او گفتم: سلام آقای وزیر، اما او رویش را از من برگرداند.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که منوچهر متکی در ارتباط با سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در مورد باز بودن درهای تعامل بیشتر با ایران «بی‌اعتنا» به نظر می‌آمد و «تمرکزش بر خوردن شام بود به‌طوریکه گویی آخرین پیام واشینگتن به تهران را نشنیده باشد.»

اما به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ایران در نشست مطبوعاتی در منامه در باره این اظهارات هیلاری کلینتون گفت: «خانم کلینتون در زمان احوالپرسی من با پادشاه اردن به من سلام کرد و من نیز بر اساس سنت اسلامی جواب سلام ایشان را دادم.»

وی اضافه کرده است: «مردم منطقه در ادب رفتاری‌شان شهره هستند اما در مورد بحث گفت‌وگو بین دو کشور آیا واقعاً دیالوگ است یا مونولوگ است. متأسفانه آمریکایی‌ها در گفت‌وگو با برخی طرف‌ها راغبند. اگر طرف اهل دیالوگ نباشد.»
XS
SM
MD
LG