لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

اعتراض های پراکنده در دانشگاه های ایران در سالروز ۱۶ آذر


تجمع دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران
تجمع دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران
مراسم روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، در شرايطی در ايران برگزار شد که دانشجويان هوادار دولت تجمع هايی را به مناسبت اين روز برگزار کردند و همزمان دانشجویان مخالف اعتراض های پراکنده ای صورت دادند.

خبرگزاری های دولتی ایران، دانشجويان هوادار رهبر و دولت اقدام به برگزاری مراسمی از جمله تشييع جنازه نمادین پيکر سه دانشجوی کشته شده در ۱۶ آذر سال ۳۲ کردند. خبرگزاری «فارس» که گزارشی را در اين مورد منتشر کرده، اشاره ای به شمار شرکت کنندگان نکرد.

بر اساس اين گزارش، اين دانشجويان اقدام به سر دادن شعار به نفع آيت الله علی خامنه ای و عليه آمريکا، بريتانيا و اسرائيل کردند.

اين خبرگزاری همچنین گزارش داد که گروهی از دانشجويان دانشگاه تهران در اولين روز ماه محرم و همزمان با روز دانشجو به عزاداری به مناسبت قتل امام سوم شيعيان در روز عاشورا پرداختند.

اما در طرف مقابل، بر اساس فيلم های منتشر شده بر روی « يوتيوب»، دانشجويان مخالف دولت در دانشکده هنر دانشگاه تهران و دانشگاه های امير کبير و علم و صنعت در پايتخت ايران، و دانشگاه های قزوين و گيلان در روز دانشجو، اقدام به برگزاری تجمع های اعتراضی کردند.

Protests at Tehran University
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:57 0:00


به گزارش وب سايت «دانشجو نيوز»، حدود يک هزار دانشجوی مخالف دولت در تجمع روز دانشجو دانشگاه آزاد قزوين شرکت کرده بودند.

اين تجمع در شرايطی برگزار شد که نيروهای امنيتی و بسيج اقدام به تهديد و فيلمبرداری از دانشجويان کردند.

در اين تجمع همچنين ياد اشکان سهرابی و اميرجوادی فر، دو تن از دانشجويان اين دانشگاه که در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری کشته شدند، گرامی داشته شد.

سايت دانشجو نيوز در گزارش دیگری اعلام کرد که تجمع روز سه شنبه دانشجويان در دانشگاه اميرکبير به درگيری بين نيروهای بسيج و دانشجويان منجر شد.

بر اساس اين گزارش، چهار تن از دانشجويان بازداشت و به حراست منتقل شدند.

سايت « کلمه» نیز در گزارش خبر داد که دانشجويان دانشگاه اصفهان در روز ۱۶ آذر به دعوت مديريت دانشگاه و بسيج دانشجويی برای شرکت در مراسم روز دانشجو در اين دانشگاه بی‌اعتنايی کردند.

Protest at Qazvin University
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00


پيش از روز ۱۶ آذر، وب سايت های دانشجويی گزارش هايی در مورد شعارنويسی بر روی ديوارها و همچنين پخش نشريه « دانشجو» و نيز اعلاميه ها و تصوير فعالان دانشجويی زندانی در سطح دانشگاه ها منتشر کرده بودند.

همچنين بر اساس اين گزارش ها، بيش از سه هزار نفر از دانشجويان دانشگاه تهران، با وجود کنترل شديد ورود و خروج به اين دانشگاه توسط نيروهای امنيتی و حراست دانشگاه، در تالار شهيد چمران دانشکده فنی و در صحن اين دانشکده جمع شدند و شعارهای «مرگ بر ديکتاتور»، «ياحسين ميرحسين»، «زندانی سياسی آزاد بايد گردد»، «دانشجو می‌ميرد ذلت نمی‌پذيرد» سر دادند.

از سوی ديگر، به گزارش سايت های منتقد و مخالف دولت، شماری از دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه، هنگام سخنرانی محمد حسين صفارهرندی، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به سر دادن شعار «مرگ بر ديکتاتور» کردند.

دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه با پخش اعلاميه و تراکت هايی خواهان آزادی مجيد دری و ديگر دانشجويان دربند شدند.

بر اساس اين گزارش، دو تن از دانشجويانی که در مراسم شرکت کرده بودند، توسط افراد لباس شخصی و با هماهنگی حراست دانشگاه بازداشت شدند.

هنوز از وضعيت بازداشت و محل نگهداری اين دانشجويان اطلاعی در دسترس نيست.

در اين ميان، شب قبل از ۱۶ آذر نيز به مناسبت روز دانشجو، در مناطقی از پايتخت ايران، شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر ديکتاتور» سر داده شد.

براساس گزارش های رسیده در دانشگاههای خواجه نصیرالدین طوسی در تهران و همچنین دانشگاه سیستان و بلوچستان تجمع های اعتراضی به مناسبت شانزدهم آذرماه برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG