لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

واشینگتن پست:‌ دلیل آلودگی تهران،‌ مصرف بنزین داخلی


به گفته مقامات دولت ایران، در هفته‌های اخیر آلودگی هوای شهر تهران به حد بی‌سابقه‌ای رسیده و رکورد آلودگی را در سطح جهان شکسته است. دولت به مدت چند روز برخی از ادارات را تعطیل کرده، تعداد زیادی از مدارس و دانشگاه‌ها طی هفته‌های اخیر حداقل شش روز تعطیل بوده‌اند و بیمارستان‌ها از افزایش مراجعه بیماران و سالمندان خبر می‌دهند.

خبرنگار واشینگتن پست از تهران می‌نویسد که هوای شهر تهران که در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و حدود چهار میلیون خودرو در آن رفت و آمد دارند در سال‌های اخیر همیشه آلودگی شدیدی داشته است. اما میزان این آلودگی در سال جاری در تهران و شهرهای بزرگ دیگر مثل اصفهان به حد بی‌سابقه‌ای بالا رفته و بسیاری دلیل این افزایش را مصرف بنزین محصول داخل می‌دانند که در ماه‌های اخیر تولید و عرضه شده است.

این بنزین محصول یک برنامه اضطراری تولید سوخت مصرفی در داخل ایران برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی بوده است. پس از تصویب تحریم صادرات بنزین به ایران توسط دولت آمریکا، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی فروش بنزین به ایران را متوقف کردند. وزارت نفت ایران برای جبران کمبود بنزین در بازار داخلی در مراکز پتروشیمی خود تولید این محصول با کیفیت بسیار نازل را آغاز کرد، چون ایران از امکانات پالایشگاهی لازم برای تولید بنزین برخوردار نیست.

به نوشته واشینگتن پست، وب‌سایت خبری «آینده» که نسبت به دولت موضع انتقادی دارد چند روز پیش نوشت: «این سوخت جدید ممکن است یک برگ برنده سیاسی باشد، ولی کیفیت آن بسیار نامرغوب و آلوده‌کننده است.»

محمدهادی حیدرزاده، از مسئولان شهرداری تهران، روز یک‌شنبه به روزنامه شرق گفت که تهران برای ۲۵ روز مداوم در حالت هشدار جدی بوده و این حد از آلودگی ممتد در سطح حهان رکوردی بی‌سابقه است.

برخی از گزارشات رسانه‌های دولتی از قول مقامات مسئول می‌گویند که وجود بیش از سه و نیم میلیون خودرو در سطح شهر تهران عامل تولید ۸۰ درصد از آلودگی هوای این شهر است.

خبرنگار واشینگتن پست از تهران می‌نویسد که از دو هفته پیش با رسیدن توده‌های گسترده هوای خشک منطقه اقیانوس هند به آسمان تهران عملا امکان ریزش باران یا برف منتفی شده و به همین خاطر تشدید آلودگی تداوم یافته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، قرار بود روز دوشنبه هواپیماهای حامل آب در آسمان شهر تهران آب پخش کنند تا به این وسیله در لایه‌های سنگین غبار آلوده شکافی ایجاد شده و بخشی از آلودگی به حرکت درآید و از آسمان شهر فاصله بگیرد.

یک طرح دیگر دولت محمود احمدی‌نژاد نصب دستگاه‌های تصفیه هوا در نقاط بسیار آلوده شهر است. اما کارشناسان می‌گویند که این دستگاه‌ها فقط در محیط‌های دربسته کارایی دارند و پرواز هواپیماهای کوچک به خاطر دود شدیدی که تولید می‌کنند بر میزان آلودگی هوای تهران خواهد افزود.

با وجود مشکل جدی آلودگی هوای تهران که حدس زده می‌شود دلیل تشدید آن بنزین تولید داخل باشد حکومت ایران در تبلیغات خود مدعی است که تولید این محصول به مرحله‌ای رسیده که قرار است به‌زودی به خارج صادر شود.

اگر مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۵+۱ به نتیجه نرسد آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدتری علیه ایران به اجرا خواهند گذاشت و این می‌تواند مشکل بنزین و در نتیجه آلودگی هوا را تشدید کند.
XS
SM
MD
LG