لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

ویکی‌لیکس: پاپ به آزاد شدن ۱۵ ملوان بریتانیایی در ایران کمک کرد


پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم
به نوشته یکی از یادداشت‌های محرمانه دیپلمات‌های آمریکایی که از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس افشا شده، پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۰۷ به آزاد شدن ۱۵ ملوان بریتانیایی که در ایران بازداشت شده‌ بودند کمک کرده‌ است.

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره روز جمعه خود نوشت که جولیــِتا نویْز، معاون رئیس هیئت نمایندگی ایالات متحده در واتیکان، در یک یادداشت دیپلماتیک مورخه ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ این مطلب را گزارش کرده ‌است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در اوایل فروردین‌ماه ۱۳۸۶، ۲۳ مارس ۲۰۰۷ میلادی، ۱۵ ملوان نیروی دریایی بریتانیا را که در حال گشت‌زنی در آب‌های مرزی اروندرود بودند به اتهام «ورود غیرقانونی» به آب‌های ایران دستگیر کرد که بعداً تمام آنها با بدرقه و هدایای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، آزاد شدند.

جولیتا نویز در یادداشت خود می‌نویسد که «واتیکان به آزاد شدن ملوانان بریتانیایی که در آوریل ۲۰۰۷ در آب‌های ایران بازداشت شده‌اند کمک کرده‌»، اما در این سند، جزئیات بیشتری در مورد چگونگی کمک و میانجی‌گری واتیکان برای آزادی این ملوان‌ها ارائه نشده ‌است.

با این حال خانم نویز در یادداشت خود اضافه می‌کند: «این که واتیکان واقعاً تا چه اندازه بر ایران نفوذ دارد مشخص نیست.»

این عضو هیئت نمایندگی آمریکا در واتیکان، در ادامه یادداشت سیاسی خود که تاریخ آن هم‌زمان است با اوج گرفتن سرکوب اعتراضات نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در ایران می‌نویسد: «واتیکان تا این تاریخ در صحنه علنی نسبت به بحران جاری ساکت بوده که یکی از دلایل آن این است که بتواند از این طریق قابلیت خود برای میانجی‌گری در بحران‌های بعدی بین‌المللی را حفظ کند.»
«ایران بعد از اینکه در جبهه سیاست بین‌الملل به طور مکرر تحقیر شده‌است این بار می‌خواهد با دستگیری ملوان‌های بریتانیایی نشان دهد که خشن است.»

گفته مقام آمریکایی در سند ویکی‌لیکس

در یک یادداشت افشا شده دیگر مورخه ۲ آوریل ۲۰۰۷ یعنی در اواسط دوره تنش میان ایران و بریتانیا بر سر ملوان‌های بریتانیایی از زبان یک مقام آمریکایی آمده‌ است: «ایران بعد از این که در جبهه سیاست بین‌الملل به طور مکرر تحقیر شده‌ این بار می‌خواهد با دستگیری ملوان‌های بریتانیایی نشان دهد که خشن است.»

این مقام می‌افزاید ایران به این خاطر که می‌داند بازداشت نظامیان آمریکایی واکنش جهانی شدیدتری را به دنبال خواهد داشت اقدام به بازداشت نظامیان بریتانیایی کرده‌ است.

سند دیگری به تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۰۷ نوشته‌ است که وزارت خارجه بریتانیا پس از تماس پیاپی با مقام‌های ایرانی برای آزادی این ملوان‌ها، از عمان خواست تا برای آزادی آنها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرات خارجه بریتانیا در لندن از واکنش نسبت به خبر جدید نشت محتوای این اسناد به بیرون خودداری کرده‌ است.

ایران در آذرماه سال ۸۸ نیز پنج شهروند بریتانیا را که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس بازداشت شده بودند به مدت یک هفته در حبس نگاه داشت و سپس آزاد کرد.

هم‌اینک نیز دو شهروند آمریکایی که در نقاط مرزی غرب ایران در حال کوه‌پیمایی بوده‌اند و هم‌چنین دو «خبرنگار» آلمانی در ایران در حبس به‌سر می‌برند.

وب‌سایت ویکی‌لیکس به تازگی بار دیگر هزاران صفحه از «اسناد محرمانه» ایالات متحده را منتشر کرد که در آن اسنادی در مورد روابط خارجی آمریکا و هم‌چنین موضوعاتی مربوط به ایران نیز دیده می‌شود.
XS
SM
MD
LG