لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

لاریجانی: مذاکرات هسته ای زمینه خوبی برای رفع بی‌اعتمادی است


یک روز پس از آنکه کشورهای غربی خواستار پرداختن ایران به «نگرانی‌های جامعه جهانی» نسبت به برنامه اتمی‌اش در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در استانبول شدند، رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرده‌ است که گفت‌وگوهای تازه هسته‌ای به «رفع بی‌اعتمادی‌ها» منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه در یک کنفرانس خبری در تهران، درباره تازه‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و نمایندگان کشورهای پنج بعلاوه یک در ژنو گفته است: «مذاکراتی که اخیراً در خصوص موضوع هسته‌ای اتفاق افتاده است، زمینه خوبی برای رفع بی‌اعتمادی‌هاست.»

وی همچنین اظهار داشته است: «مسیر مذاکرات، استراتژی جمهوری اسلامی است که از قبل مطرح شده است و اکنون نیز همان دنبال می‌شود. متاسفانه اگر نگاه طرف مقابل ابزاری باشد اعتماد فی‌مابین از بین می‌رود که این اتفاق افتاده است.»

این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان شده است که نمایندگان کشورهای غربی در سازمان ملل متحد از ایران خواسته بودند در گفت‌وگوهای پیش رو در استانبول به طور جدی به نگرانی‌های این کشورها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بپردازد.

در حالی که کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران از جمله خواستار گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران و تعلیق این گونه فعالیت‌ها هستند، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی،‌ می‌گوید که «تعلیق غنی‌سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آینده در استانبول قرار ندارد.

همچنین محمود احمدی‌نژاد، نیز یک بار دیگر اظهار داشته است که تهران حاضر به گفت‌وگو درباره «حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم» نیست.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و پنج‌ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، که به گروه پنج به علاوه یک موسوم است، پس از بیش از یک سال وفقه در آن هفته گذشته در ژنو از سرگرفته شده بود.

درباره موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگوها گزارش‌های متفاوتی از سوی منابع غربی و ایرانی منتشر شده است و در حالی که کشورهای غربی طرف گفت‌وگو با ایران موضوع عمده این گفت‌وگوها را «نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران»‌ اعلام کرده‌اند، مقام‌های ایرانی گفته‌اند، درباره «نقاط مشترک» گفت‌وگو کرده‌اند.

در این میان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیشتر مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران را برعهده داشت، در واکنش به موضع کشورهای غربی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته است: «اگر آنان می‌گویند درباره رفتار ایران نگرانی داریم، این نگرانی عام است. ایران در خصوص خلع سلاح هسته‌ای همواره موضع خود را به صراحت بیان کرده است و ما سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم.»

وی همچنین درباره موضوع گفت‌وگوها هم اظهار داشته است: «برخی مسائل مهم منطقه‌ای نیز از جمله مسائل امنیتی پایدار، برای ایران مهم است. موضوعی که قابل توجه است این است که اگر نگاه به طرف مقابل نگاه همکاری باشد، مسائل قابل حل است، اما اگر رفتار دوگانه داشته باشند، نوعی بی‌اعتمادی ایجاد می‌شود که کار سخت می‌شود. از این رو نوع ورود و خروج طرف مقابل به مسائل بسیار مهم است.»

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که تهران برنامه هسته‌ای خود را «صرفاً صلح‌آمیز» می‌داند و از تن دادن به درخواست‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود سرپیچی کرده است.

«آمریکا باید درباره افشاگری‌های ویکی‌لیکس پاسخگو باشد»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد افشاگری‌های سایت اینترنتی ویکی‌لیکس هم گفته است: «درباره سایت ویکی‌لیکس ابهامات مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که مسئولان آمریکایی باید نسبت به مسائل مطرح شده از سوی این سایت پاسخگو باشند.»

وی همچنین دیپلماسی آمریکا را معجونی از «جاسوسی و توطئه‌گری» دانسته و افزوده است: «در اطلاعات منتشر شده از سوی این سایت نکات مبهم، درست و نادرستی مطرح شده است اما نکته قابل اهمیت این است که آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند که در روابط بین‌المللی دنبال دیپلماسی بوده‌اند یا مسائل دیگری از جمله جاسوسی و توطئه‌گری؟ البته کشورهای دیگر نیز باید پاسخگو باشند.»

بر اساس برخی اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی‌لیکس، رهبران برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیرغم مخالفت رسمی و ظاهری خود با استفاده از گزینه نظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران، در دیدار با مقام‌های آمریکایی با ابراز نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران،‌ از واشنگتن خواسته‌اند، به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند.

در این میان علی لاریجانی بدون نام بردن از کشوری خاص در این باره اظهار داشته است: «این مباحث بستگی به این دارد که این کشورها چه نقشی می‌توانند داشته باشند، چرا که موضوع هسته‌ای ایران موضوع مبهمی نیست. متن مسائل هسته‌ای ایران کاملا روشن است. پس دلایل دیگری از سوی این کشورها دنبال می‌شود.»

انتقاد از تخریب رجال سیاسی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره حملات صورت گرفته از سوی اصولگرایان به افرادی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، تخریب شخصیت‌های سیاسی را «نادرست» خوانده است.

وی درباره هاشمی‌رفسنجانی که برخی از اصولگرایان حامی دولت از وی به عنوان یکی از «خواص بی‌بصیرت» یاد می‌کنند،‌ گفته است: «انصافاً آقای هاشمی خصوصیات برجسته‌ای به عنوان یک مسئول اجرایی دارد و مدیر موفقی بوده است، البته هر سیاستمدار نقاط قوت و ضعفی دارد و ممکن است ایراداتی به ایشان وارد باشد. ایشان گفته در شرایط فعلی برای تحقق نظرات مقام معظم رهبری در کشور احساس تکلیف می‌کنم، من هم از ایشان به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتظار دارم، این مسیر را همچنان دنبال کند.»

به دنبال رویدادهای خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته در ایران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تنها جمعه‌ای که مجال اقامه نماز جمعه تهران را یافت، با انتقاد از برخورد با معترضان خواستار دلجویی از آسیب‌دیدگان پس از انتخابات و آزادی زندانیان سیاسی شده بود.

اظهارات آقای رفسنجانی در این باره و نیز موضع‌گیری‌های بعدی وی در انتقاد از «قرار دادن سپاه و بسیج در مقابل مردم» با انتقاد شدید حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد روبه‌رو شد و اعضای خانواده رئیس مجلس خبرگان رهبری از جمله پسر وی،‌ مهدی هاشمی، نیز از گزند حملات تند حامیان دولت در امان نمانده‌اند.

علی لاریجانی در این باره گفته است: «البته من روش‌های تخریبی در برخورد با ایشان را کار نادرستی می‌دانم. ممکن است عده‌ای به فرزندان ایشان ایراد داشته باشند که نباید ایشان را به این خاطر تخریب کرد و این مسیر خودش را دارد. کلاً روش‌های تخریبی را نسبت به رجال سیاسی درست نمی‌دانم گرچه ممکن است همه تصمیمات افراد درست نباشد و به برخی تصمیمات انتقادی وارد باشد.»

وی همچنین با تمجید از نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جریان انقلاب و پس از آن به سابقه همکاری خود با وی اشاره کرده و اظهار داشته است: «من امیدوارم همان ‌طور که آقای هاشمی با ادبیات عاطفی از رهبری حمایت می‌کند، نسبت به سعادت کشور مخصوصا حمایت از رهنمودهای رهبری هم همچنان راسخ باشند.»

«دو آلمانی به عنوان خبرنگار وارد ایران شدند»

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری خود درباره دو خبرنگار بازداشت شده آلمانی در ایران اظهار نظری متفاوت با موضع اعلام شده از سوی سایر مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز داشته است.

در حالی که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی و نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر گفته بودند،‌ دو آلمانی بازداشت شده به عنوان توریست وارد کشور شده و سپس «بدون مجوز»‌ کار خبری کرده‌اند،‌ علی‌ لاریجانی در این باره گفته است:‌ «در این زمینه برخی از اعضای پارلمان آلمان نیز تماس‌هایی گرفتند که به آنان روال قانونی توضیح داده شد. ولی باید به این موضوع توجه داشت که این دو خبرنگار با عنوان خبرنگاری وارد ایران شدند، ولی کاری غیر از خبرنگاری انجام دادند.»
XS
SM
MD
LG