لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

ویکی‌‌لیکس: ناخرسندی آمریکا از تلاش سوئیس برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن


بر اساس اسنادی که از سوی سایت اینترنتی ویکی‌‌لیکس منتشر شده است، ایالات متحده آمریکا بارها از تلاش‌های وزارت امور خارجه سوئیس برای میانجیگری میان ایران و آمریکا در تنش بر سربرنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ابراز ناخرسندی کرده بود.

به نوشته هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، اسناد منتشر شده از سوی سایت اینترنتی ویکی‌لیکس نشان می‌دهد،‌ که دیپلمات‌های آمریکایی در برن، پایتخت سوئیس، در سال‌‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷‌ از تلاش‌های میشلین کالمی‌ره،‌ وزیر امور خارجه سوییس برای دخالت در تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران نگران بودند.

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه سوئیس در ماه‌های فوریه و مارس سال ۲۰۰۷ بارها میشائیل آمبوهل،‌ نماینده ویژه خود را روانه تهران کرده بود،‌ تا ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را برای گفت و گوهای دوجانبه ترغیب کند.

خانم کالمی‌ره همچنین در همین چارچوب علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای وقت ایران را در برن به حضور پذیرفته بود.

این در حالی است،‌ که اسناد منتشر شده از سوی سایت اینترنتی ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا به شدت نسبت به انجام چنین تحرکاتی از سوی دولت سوییس هشدار داده بود.

با این حال مقام‌های وزارت امور خارجه سوییس بدون توجه به این هشدارها همچنان برنامه‌های خود را در این مورد دنبال می‌کردند.

از آنجایی که سوئیس از سال ۱۹۸۰ و پس از گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران و قطع روابط میان ایالات متحده و واشنگتن، حافظ منافع آمریکا در ایران محسوب می‌شود، مقام‌های آمریکایی از این بابت نگران بودند که مبادا این تصور ایجاد شود که سوییس اقدامات خود را به نمایندگی از واشنگتن انجام می‌دهد.

از این رو پتر کونوی، سفیر ایالات متحده آمریکا در برن، به میشائیل آمبوهل، مشاور وزیر امور خارجه سوئیس اطلاع داده بود،‌ که واشنگتن موافق تلاش‌های وی برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا نیست.

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی‌لیکس، تلاش‌های سوییس برای اثرگذاری در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران و میانجی‌گری میان آمریکا و ایران در اواخر سال ۲۰۰۶ آغاز شده بود.

در آن زمان برخی از سیاستمداران عالی‌رتبه آمریکایی از جمله،‌ جیمز بیکر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز خواستار انجام گفت و گوهای مستقیم با ایران شده بودند.

بر اساس اسناد ویکی‌لیکس در روز ۲۷ نوامبر سال ۲۰۰۶ مشاور وزیر امور خارجه سوییس در دیدار با سفیر آمریکا در برن به واشنگتن توصیه کرده بود، «آمریکا نباید بیش از این سیاست خارجی خود را به تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه و بریتانیا) محول کند، بلکه باید ابتدا گفت و گوهای دوجانبه با ایران را آغاز کرده و سپس شرکای دیگر را وارد این گفت و گوها کند.»

طرف سوییسی همچنین به آمریکا اطلاع داده بود که از منابع غیررسمی دریافته است که جمهوری اسلامی در پی بهبود روابط خود با جامعه جهانی است و در همین راستا برادر اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین ایران،‌ از سفیر سوییس در تهران پرسیده بود که آیا امکان برقراری رابطه با آمریکا از طریق کانال‌های غیررسمی وجود دارد یا خیر.

همچنین بر اساس اسناد دیگری که پیشتر توسط سایت اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شده بود، برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات در دیدارهای خود با مقام‌های آمریکایی خواستار استفاده از گزینه نظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران شده بودند.
XS
SM
MD
LG