لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

سفير بريتانيا به وزارت خارجه ایران احضار شد


اعتراض به نوشته سایمون گس، سفیر بریتانیا در تهران در برابر سفارت
اعتراض به نوشته سایمون گس، سفیر بریتانیا در تهران در برابر سفارت
سفیر بریتانیا، دوشنبه به وزارت خارجه ایران احضار شد. به گزارش خبرگزاری های داخل ایران، مطلب سايمون گس «علیه جمهوری اسلامی» در سایت سفارت بریتانیا، و «مقابله دولت و پلیس بریتانیا با اعتراض دانشجويان این کشور دلایل این احضار بوده است.

احضار سفیر بریتانیا در حالی صورت می گیرد که یکشنبه گروهی با تجمع مقابل سفارت اين کشور در تهران پرچم بريتانيا را آتش زدند و همزمان اعلام شد که «کاهش سطح روابط ايران با انگليس در دستور کار کميسيون امنيت ملی مجلس قرار گرفته است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای گس با يکی از مقامات وزارت خارجه ديدار کرده و نسبت به «مقابله و برخورد نيروهای پليس با دانشجويان در بريتانيا» به او اعتراض شده است.

همچنين مقامات جمهوری اسلامی به نوشته آقای گس که در وب سايت سفارت بريتانيا در تهران منتشر کرده، اعتراض کردند. آقای گس، در نوشته خود و در سالروز روز جهانی حقوق بشر گفته بود: «روز بين‌المللی حقوق بشر، مناسبتی است برای يادآوری کسانی که در سراسر جهان برای احقاق حقوق ديگران برخاسته‌اند: وکلا، روزنامه‌نگاران، و اعضای سازمان‌های غيردولتی (ان جی او) که برای دفاع از شهروندان شان، خود را در معرض خطر قرار داده‌اند.»

آقای گس در اين مطلب گفته بود: «اين گونه افراد در هيچ جای دنيا به اندازه ايران درخطر نيستند. از سال گذشته تا کنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذيت قرار گرفته و زندانی شده‌اند. يک نمونه از آن‌ها نسرين ستوده است. خانم ستوده وکيلی است که سال‌ها در ايران کار کرده و با استفاده از شيوه‌های قانونی و معمول در ايران به دفاع از هموطنان ايرانی خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. دادستان‌های ايران اتهام مبهم «اقدام عليه امنيت ملی» را عليه او مطرح کرده‌اند اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هايی است که حکومت ايران ترجيح می‌دهد پنهان بمانند.»

در نوشته آقای گس آمده است: «دولت بريتانيا پيشتر هم از ايران خواسته تا به وظايفی که آزادانه پذيرفته است، عمل کند؛ از دستگيری‌های خودسرانه خودداری کند و محاکمات عادلانه برگزار کند. آزادی نسرين ستوده نقطه شروع خوبی است.»

وزارت خارجه دولت جمهوری اسلامی ايران، به اين نوشته «شديدا» اعتراض کرده و اين اقدام سفير انگليس را «اقدامی غيرمتعارف و خارج از رسالت يک سفير» ناميده است.

احضار کاردار سفارت کانادا در تهران به وزارت خارجه

همچنين روز يکشنبه نیز کاردار سفارت کانادا در تهران به وزارت خارجه احضار شد و مدير کل امور ايرانيان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران، مراتب اعتراض خود را نسبت به «قتل يک شهروند ايرانی در شهر اتاوا کانادا» ابراز کرد.

گزارش ها حاکی است «يزدان غياثوند» در اتاوا پايتخت کانادا به قتل رسيده است و مقامات وزارت خارجه در تهران خواستار پيگيری اين پرونده شده اند.
XS
SM
MD
LG