لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

«متکی سهمیه لاریجانی در کابینه دولت بود»


علی لاریجانی (راست) و منوچهر متکی
علی لاریجانی (راست) و منوچهر متکی
حسين عليزاده، معاون کاردار پيشين سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند به رادیو فردا گفت منوچهر متکی سهمیه علی لاریجانی، نامزد شکست خورده اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، در کابینه محمود احمدی نژاد بود.

به گفته آقای علیزاده دانش جعفری، وزیر سابق اقتصاد نیز سهمیه علی لاریجانی در کابینه احمدی نژاد بود.

این دیپلمات مستعفی ایرانی افزود: «آقای متکی نماينده جناح پراگماتيسم (عمگرا) را در دولت آقای احمدی نژاد عهده دار بود. به چه دليل؟ به دليل اين که آقای متکی يک شخصيت ديپلمات بود. حرفه ديپلماتيک داشت و بنابراين، جهان امروز را بهتر از آقای احمدی نژاد می شناخت که جز در ايران به هيچ کجا سفر نکرده بود و دنيا را نمی شناخت.»

وی می گوید: «بنابر اين يک چنين فرد پراگماتيسمی نمی تواند با ریيس کابينه همکاری داشته باشد. دليل اين گفته من هم اين است که خود آقای متکی به سفرا اعلام کرده بود که بعد از پايان دوره چهار ساله اول، برای دوره دوم انتخاب نخواهد شد. اين امر به ما نشان می دهد که اختلافات مابين آقای احمدی نژاد و آقای متکی تا چه حد شديد بوده است.»

آقای علیزاده می افزاید: «احمدی نژاد به خاطر ذهن کاملا بسته ای که دارد، تحمل بدنه وزارت خارجه را از روزهای نخست نداشت و حتی گفت پول این کارمندان وزارت خارجه را بدهید بروند خانه بنشینند. ما و سپاه وزارت خارجه را اداره می کنیم.»

وی می افزاید: «به نظر من برکنار شدن آقای متکی برمی گردد به جریاناتی که آن هم بازمی گردد به شکل گرفتن مجلس آینده. احمدی نژاد مجلسی همسو با احمدی نژاد می خواهد و نه با اصول گرایان. با برکناری آقای متکی، رییس دولت دهم خیال خود را از هرگونه سهمیه دادن به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، چه در کابینه و چه در مجلس راحت کرده است.»

ديپلمات مستعفی ايرانی پیشتر گفته بود که، دولت فنلاند با درخواست پناهندگی وی موافقت کرده است.

حسين عليزاده معاون کاردار پيشين سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند بود که در شهريور ماه گذشته، در واکنش به رخدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ در ايران، از سمت خود استعفا کرد.

پایگاه اطلاع رسانی رییس جمهوری ایران روز دوشنبه اعلام کرد که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، از سمت خود برکنار شده و علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست موقت وزارت امور خارجه منصوب شده است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، در نامه‌ای خطاب به منوچهر متکی از «زحمات و خدمات» وی در دوران تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه قدردانی کرده است.

وی در حکم دیگری، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه ایران منصوب کرده است.
XS
SM
MD
LG