لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

اولویت‌های صالحی؛ توسعه روابط با چین و روسیه، جایگاه خاص برای عربستان و ترکیه


علی اکبر صالحی در مراسم معارفه به عنوان سرپرست وزارت خارجه/ ۲۷ آذر ۸۹
علی اکبر صالحی در مراسم معارفه به عنوان سرپرست وزارت خارجه/ ۲۷ آذر ۸۹
علی‌اکبر صالحی که هفته گذشته و در پی برکناری ناگهانی منوچهر متکی، به عنوان سرپرست وزارت خارجه معرفی شد، روز شنبه در مراسم معارفه خود با تأکید بر حفظ و توسعه مناسبات با چین و روسیه، از اهمیت تقویت روابط سیاسی با دو کشور عربستان و ترکیه سخن گفت.

مراسم معارفه آقای صالحی، صبح روز شنبه در حالی برگزار شد که منوچهر متکی، وزیر برکنار شده خارجه ایران حاضر نشد در این مراسم که بخشی از آن به تودیع وی اختصاص داشت، شرکت کند.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که سخنان علی‌اکبر صالحی در این مراسم، بر اولویت‌های کاری دستگاه دیپلماسی ایران در دوران مسئولیت وی متمرکز بود و در این زمینه سرپرست وزارت خارجه، با اشاره به «جایگاه خاص چین و روسیه در بعد بین‌المللی»، بر حفظ و توسعه مناسبات با این دو کشور حامی ایران تأکید کرد.

با این حال آقای صالحی خاطر نشان کرد که «توجه اول در دیپلماسی ایران باید به کشورهای همسایه و جهان اسلام باشد و در این موضوع عربستان و ترکیه از وزن و جایگاهی خاص برخوردارند که مناسبات سیاسی ویژه با ایران داشته باشند.»

سرپرست وزارت خارجه در این میان عربستان سعودی را «مستحق روابط ویژه سیاسی» با ایران خواند و افزود که این «دو کشور مؤثر در جهان اسلام» می‌توانند در کنار هم بسیاری از مشکلات و مسائل مبتلابه جهان اسلام را حل و فصل کنند.

وی همچنین به اتحادیه اروپا توصیه کرده که «هر چه زودتر تقابل را به تعامل تبدیل کند» و افزوده است که علی رغم برخی از «رفتارهای غیر اصولی و غیرمنصفانه اتحادیه اروپا» و این اتحادیه به دلایل فراوان، از جمله انرژی خواستار روابط متین با ایران است.

«همه به دنبال مهر و محبت هستیم»

در همین حال محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، با غیراخلاقی خواندن پایان دادن به مأموریت یک شخص در زمان سفر، گفته است که‌ «بنای ما بر چنین رویکردی نبوده و همه به دنبال مهر و محبت هستیم و جای آقای متکی نیز در دولت محفوظ است».

منوچهر متکی هفته گذشته در حالی برکنار شد که در سنگال پیگیر سوءتفاهم به وجود آمده در محموله کشف شده سلاح منتسب به ایران بود و به گفته خبرگزاری‌ها حامل پیام رئیس جمهور ایران به همتای سنگالی‌اش بود.

این موضوع اعتراض شماری از نمایندگان مجلس را برانگیخت و از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برکناری متکی در زمان سفر کاری را تعجب برانگیز و خلاف عرف خواندند.

با این حال آقای رحیمی در مراسم معارفه علی‌اکبر صالحی چنین اظهار نظر کرد که «رئیس‌جمهور قبل از سفر سنگال با منوچهر متکی در رابطه با پایان دوره خدمتی ایشان گفت‌وگو کرده بود ولی آقای متکی به دلیل اینکه تا آخرین لحظه روحیه تلاش و خدمتگزاری را نزد خود حفظ کرده بود به این ماموریت رفته و کار خود را تا لحظه آخر به نحو احسن به پایان رساند.»

معاون اول محمود احمدی‌نژاد همچنین گفت که «گفت‌وگویی نیز برای مسئولیت جدید در دولت میان رئیس جمهور و آقای متکی انجام شده و امیدواریم پس از زدوده شدن خستگی سفر از تن ایشان شاهد حضور دوباره وی در دولت باشیم.»

از زمانی که محمود احمدی‌نژاد تغییر در وزاری کابینه خود را در دولت نهم آغاز کرد همواره نام منوچهر متکی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برکناری به گوش می‌رسید اما تحلیلگران بر این باور بودند که دخالت آیت‌الله خامنه‌ای مانع از تغییر مسئول دستگاه دیپلماسی ایران بوده است.

بر اساس عرف سیاسی در این انتخاب شماری از وزیران از جمله وزیر خارجه، منوط به نظر مساعد رهبر جمهوری اسلامی است.

با این حال آقای متکی در چند مأموریت پایانی خود با ناکامی مواجه شد، چرا که تنها چند ساعت پس از پایان سفر وی به نیجریه و این اظهار نظر که سوءتفاهم به وجود آمده برای مقامات نیجریه‌ای در مورد محموله سلاح ارسالی به این کشور بر طرف شده است، نیجریه گزارش رسمی خود در این زمینه را که مؤید نقض تحریم‌ها از سوی ایران بود به شورای امنیت داد.

چند روز پس از آن در ادامه ماجرای این محموله سلاح، کشور آفریقایی گامبیا نیز همه روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع کرد و در نهایت آخرین سفر آقای متکی در این زمینه به سنگال نیز نتیجه‌ای بهتر از احضار سفیر سنگال به کشورش و اعتراض این کشور به ایران در پی نداشت.
XS
SM
MD
LG