لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

دستاوردهای تازه تشکیلات خودگردان در به رسمیت شناخته شدن استقلال فلسطین


فلسطینی‌ها در تلاش‌های خود برای به رسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین به موفقیت‌های تازه‌ای دست یافته‌اند و همزمان از کنگره ایالات متحده به خاطر مخالفت با طرح احتمالی استقلال یکجانبه کشور فلسطین شدیدا انتقاد کرده‌اند.

تازه‌ترین دستاوردهای سیاسی فلسطینی‌ها این است که بولیوی اعلام کرد، استقلال کشور فلسطین را در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی شرق اورشلیم به رسمیت می‌شناسد، و نروژ نیز خبر داد که نماینده فلسطین در اوسلو، را به عنوان سفیر فلسطین ارتقا داده است.

اقدام بولیوی، در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین، دولت لاپاز را در کنار برزیل و آرژانتین و اوروگوئه قرار می‌دهد، که در هفته‌های اخیر به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرده بودند.

اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی که روز جمعه در سفر به پاراگوئه بود، در یک نشست خبری تأیید کرد که بولیوی با ارسال نامه رسمی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و نیز نامه به نهادها و مراجع بین‌المللی، تصمیم خود را در زمینه به رسمیت شناختن استقلال فلسطین خبر می‌دهد.

خبرگزاری فلسطینی «معان» روز جمعه اعلام کرد نامه‌ای در این زمینه از سوی وزارت خارجه بولیوی برای حکومت خودگردان فلسطینی در رام‌الله، مرکز کرانه باختری، ارسال شده است.

به گزارش «معان»، محمود عباس با سپاسگزاری از اقدام بولیوی، مناسبات دولت لاپاز با تشکیلات خودگردانی را مورد تمجید قرار داد.

سخنگوی جنبش فتح در کرانه باختری نیز گفت که تصمیم بولیوی «دستاورد سیاسی مهمی است که امکان می‌دهد کشور مستقل فلسطینی سریع‌تر استقلال یابد».

دیپلمات‌های فلسطینی به «معان» گفتند که اوو مورالس سه روز قبل از اعلام تصمیم کشورش، تماس تلفنی «مهم» با محمود عباس انجام داده است.

بولیوی، یکی از حکومت‌های ضد آمریکایی در حوزه آمریکای لاتین، در سال‌های اخیر به یکی از منتقدان سرسخت اسرائیل تبدیل شده است.

در ژانویه ۲۰۰۹ که اسرائیل عملیات نظامی «سرب مذاب» در باریکه غزه را انجام داد، بولیوی از نخستین کشورهایی بود که با اسرائیل قطع رابطه کرد. اسرائیل این سیاست بولیوی را ناشی از نزدیکی شدید اوو مورالس به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، می‌داند.

همزمان با تصمیم دولت بولیوی، وزارت خارجه تشکیلات فلسطینی، اعلام کرد که تلاش‌های آن در صحنه جهانی برای متقاعد کردن کشورهای دیگر جهان در به رسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین ادامه دارد.

پس از آنکه برزیل، آرژانتین و اروگوئه دو هفته پیش استقلال کشور فلسطینی را به رسمیت شناختند، دولت اسرائیل ابراز نگرانی کرده بود که کشورهای دیگری در حوزه آمریکای لاتین تصمیم مشابه را اعلام کنند.

وزارت خارجه اسرائیل گفته بود که «اقدام یک جانبه» موجب پیشبرد روند صلح نمی‌شود. آمریکا نیز به اقدام کشورهای یاد شده در آمریکای لاتین شدیداً اعتراض کرده بود؛ همانگونه که از اقدام بولیوی نیز شاکی شده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که کشورهای دیگری در آمریکای لاتین به خواسته محمود عباس پاسخ مثبت می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، رافایل کوریه‌آ، رئیس‌جمهور اکوادور، شامگاه جمعه با محمود عباس گفت‌وگو کرد و در جریان این گفت‌وگو احتمال شناسایی استقلال فلسطینی از سوی اکوادور نیز مطرح شد.

روزنامه اسرائیلی معریو شنبه نوشته است که در پی این مکالمه تلفنی، احتمال اینکه اکوادور نیز به زودی از چهار کشور دیگر آمریکای لاتین پیروی کند، «کاملاً تقویت شده است».

فلسطینی‌ها از ماه‌ها قبل، و پیش از ماه سپتامبر که وارد دور تازه‌ای از مذاکرات مستقیم با اسرائیل شده بودند، هشدار داده بودند که اگر گفت‌وگوهایشان با اسرائیل پیشرفت جدی نکند، از کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی خواهند خواست که استقلال یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

دور جدید مذاکرات مستقیم اسرائیل و فلسطینی‌ها که از دوم سپتامبر در واشینگتن آغاز شده بود، تنها پس از سه دور دیدارهای نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس تشکیلات فلسطینی ناکام شد و محمود عباس مذاکرات را در اعتراض به از سرگیری ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ترک کرد.

در روزهای اخیر در جریان سفر سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی به اوسلو، پایتخت نروژ، وزارت خارجه نروژ نیز اعلام کرد که سطح هیئت سیاسی فلسطینی در اوسلو را ارتقا می‌دهد، و در حالی که تا کنون این هیئت عنوان «نمایندگی عمومی» را داشت، اکنون به «هیئت دیپلماتیک» ارتقا می‌یابد، و بدین ترتیب نماینده ارشد فلسطینی در نروژ همطراز «سفیر» شناخته می‌شود.

تصمیم نروژ از آغاز سال ۲۰۱۱ اجرایی می‌شود که با اعتراض شدید نائور گال اون، مدیرکل بخش اروپا در وزارت خارجه اسرائیل روبه‌رو شده است.

این در حالی است که اسرائیل از بیانیه روز دوشنبه گذشته شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کرد.

شورای اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در بروکسل تأکید کرد که به رسمیت شناختن استقلال فلسطینی در حال حاضر در دستور کار آن قرار ندارد و باید به مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی باید امکان پیشرفت داد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در قطعنامه‌ای نه تنها با اعلام یکجانبه کشور فلسطین مخالفت کرده بود بلکه دولت واشینگتن را ملزم کرد که در صورت مطرح شدن درخواست فلسطینی‌ها در شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل برای رأی‌گیری در مورد استقلال کشور فلسطینی، با استفاده از «حق وتوی آمریکا» این روند را سد کند.

سازمان آزادیبخش فلسطین جمعه از این تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا شدیداً انتقاد کرد و آن را «حمایت مطلق» از اسرائیل و «اشغالگری» نامید.

اتحادیه عرب نیز با انتقاد از تصمیم کنگره آمریکا تأکید کرد که آمریکا به حق اساسی ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود تجاوز کرده است.
XS
SM
MD
LG