لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

«با اصلاح قیمت‌ها، قیمت نان لواش به ۷۵ تومان می‌رسد»


به دنبال حذف یارانه‌ها در ایران و اعلام قیمت جدید گندم و آرد از سوی کارگروه کنترل بازار، خبرگزاری مهر محاسبه کرده است که از این پس هر قرص نان لواش که تا کنون ۳۰ تومان به فروش می‌رسید به ۷۵ تومان و قیمت نان بربری نیز به ۳۱۰ تومان خواهد رسید.

به نوشته خبرگزاری مهر، بر اساس جدیدترین تصمیمات کارگروه کنترل بازار در روز دوشنبه، ۲۹ آذر که در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته است و با رسیدن قیمت گندم به ۲۵۰ تومان، قیمت آرد که تا کنون به ازای هر کیلو گرم ۷۵ ریال در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گرفت، افزایش یافته و از این پس هر کیلوگرم آرد سنگک، ۲۷۰ تومان، آرد لواش ۲۹۰ تومان و هر کیلوگرم آرد بربری، ۳۰۰ تومان به فروش خواهد رسید.

بر این اساس و به احتساب خبرگزای مهر، قیمت هر قرص نان لواش از این پس به ۷۵ تومان و قیمت نان بربری به ۳۱۰ تومان خواهد رسید.

این در حالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا یک سال پیش از این قیمت نان لواش را در کل شهر تهران حدوداً ثابت و ۳۰ تومان گزارش کرده بود، اما افزوده بود که قیمت نان بربری در سطح شهر تهران از ۱۵۰ تومان تا ۶۰۰ تومان نوسان دارد.

خبرگزاری مهر همچنین افزوده است که اگرچه تغییر قیمت آرد، افزایش قیمت انواع نان را به همراه دارد، از دیگر سو قیمت کیک، کلوچه و ماکارونی کاهش خواهد یافت، زیرا به نوشته این خبرگزاری، گندم ۲۵۰ تومانی آرد ارزانتری را نسبت به گذشته در اختیار تولید‌کنندگان این فرآورده‌ها قرار می‌دهد.

به گفته مسئولان، آرد جزو کالاهایی است که قیمت آن در بازار ایران نسبت به قیمت تمام شده برای تولید آن بسیار پایین است و بنا بر اظهارات آبان‌ماه سال جاری حمید علیخانی، معاون وزیر بازرگانی، آرد کشور با قیمت ۴۲۰ تومان تهیه و با قیمت ۷۵ ریال به فروش می‌رسد.

قیمت‌‌های جدید آرد در حالی از سوی کارگروه کنترل اعلام شده است که این ارقام تا کنون از سوی استانداری تهران به تأیید نرسیده است و به گفته عباس قبادی، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران تا عصر دوشنبه، قیمت‌های جدید اعلام و از سه‌شنبه نیز این قیمت‌ها عملیاتی می‌شوند.

در همین زمینه بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، روز یکشنبه، ۲۸ آذر اعلام کرد که سرانه یارانه فردی نان تا دوشنبه هفته آینده به حساب افراد واریز خواهد شد.

آقای مرادی تصریح کرد که مبلغ ماهیانه «چهار هزار تومان» برای یارانه مستقیم نان در نظر گرفته شده است و چون قرار بر این است که مبلغ این یارانه هر دو ماه یک بار واریز شود، «تا دو شنبه هفته آینده مبلغ هشت هزار تومان به ازای هر عضو خانوار» به حساب‌ها واریز خواهد شد.

در همین زمینه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه به نقل از محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی اعلام کرد که واریز یارانه‌های نقدی نان از امروز، ۲۹ آذر، آغاز می‌شود.

این در حالی است که بنا بر گفت‌و‌گوی تلویزیونی آقای احمدی‌نژاد در روز شنبه، تا کنون و برای دو ماه نخست پس از اجرایی شدن این طرح، به ازای هر فرد مبلغ «۸۱ هزار تومان» یارانه مستقیم به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که به گفته وی از روز یکشنبه، ۲۸ آذرماه قابل برداشت بوده است.

بنابراین و به گفته مدیر عامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، با واریز شدن «هشت هزار تومان» سرانه یارانه فردی نان به حساب افراد، کل مبلغ یارانه مستقیم دو ماه نخست افراد، «۸۹ هزار تومان» خواهد بود.

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که از آن تحت عنوان «جراحی بزرگ اقتصاد ایران» یاد می‌شود، در اسفندماه سال گذشته به تصویب نهایی مجلس رسید و قرار بر این شد که با حذف یارانه‌های کالاهای اساسی، ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیر نقدی به مردم پرداخت شود، ۳۰ درصد آن به تولید کنندگان برسد و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

پیش از این مقرر شده بود که این طرح از فروردین ماه سال ۱۳۸۹ به اجرا در بیاید، اما به دلیل عدم موافقت مجلس با در آمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این طرح و کاهش آن به ۲۰ هزار میلیارد تومان، اجرای آن ماه‌ها به تعویق افتاد و دولت اجرای آن را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد.

در نهایت در روز شنبه، ۲۷ آذرماه، محمود احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود، از اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و «اصلاح» قیمت آرد، نان، آب آشامیدنی و حامل‌های انرژی از روز یکشنبه، ۲۸ آذر خبر داد، اما تا کنون هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی توضیح نداده‌اند که با اجرای این طرح در سه ماه باقی‌مانده سال ۱۳۸۹، آیا درآمد دولت همان رقم ۲۰ میلیارد دلار به تصویب رسیده مجلس خواهد بود یا خیر.

طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از روز یکشنبه به طور رسمی به اجرا در آمده و تا کنون قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده‌ است.
XS
SM
MD
LG