لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

پارلمان عراق به اکثریت وزیران پیشنهادی نوری المالکی رای اعتماد داد


در جريان جلسه رای اعتماد به کابينه پيشنهادی نوری المالکی، نخست وزير عراق، اکثريت وزيران پيشنهادی موفق به گرفتن رای اعتماد شدند.

پس از ۹ ماه از انتخابات پارلمانی و بن بست های سياسی، دولت ائتلافی عراق توانست معرفی شده و کار خود را آغاز کند. به گزارش آسوشيتد پرس، اين ۴۲ عضو کابينه و نخست وزير به پارلمان معرفی شدند و آقای المالکی به همراه ۲۹ تن از وزيران پيشنهادی توانستند رای اعتماد بگيرند.

رای اعتماد به وزرای پيشنهادی با چالش همراه بود و متحدان ائتلافی دولت حاکم، با ۱۳ تن از اين وزيران موافق نبودند. مابقی وزيران پيشنهادی قرار است در نوبتی ديگر معرفی شده و برنامه های خود را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کنند.

دولت فعلی که گزارش شده از نوعی ائتلاف شکننده تشکيل شده، مسئوليت های زيادی دارد. شايد مهم ترين آن، خروج نيروهای آمريکايی از عراق و وظيفه سنگين تر برای حفظ امنيت و ثبات در کشور است.

نوری المالکی، نخست وزير عراق پيش از رای گيری در پارلمان گفت: «سخت ترين کار در تشکيل دولت ائتلافی، حفظ تنوع فرهنگی، قبيله ای و سياسی است.»

نخست وزير عراق گفت که به برنامه های خود برای مبارزه با تروريسم و جلوگيری از هرگونه خشونت داخلی ادامه می دهد و تلاش می کند تا روابط با کشورهای عربی همسايه را بهتر کند.

کشورهای عربی و سنی همسايه عراق، به دولت ائتلافی شيعه حاکم در عراق اعتماد ندارند و روابط نزديکی هم با آن برقرار نکرده اند.

تمامی وزرايی که موفق به گرفتن رای اعتماد شدند، در مراسمی که به طور مستقيم از تلويزيون پخش شد بلافاصله سوگند ياد کردند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا تشکيل دولت عراق را اقدامی موثر خواند و تاکيد کرد هرگونه خشونت و افراط گرايی در عراق بايد کنار گذاشته شود.

انتخابات پارلمانی عراق هيچ برنده نهايی و قاطعی در پی نداشت و پس از آن رايزنی ها برای تشکيل ائتلاف انجام شد که در پايان، نوری المالکی بود که توانست ائتلاف لازم برای تشکليل دولت را ايجاد کند.

اياد علاوی که نمايندگی ۹۱ کرسی اپوزيسيون در پارلمان عراق را برعهده دارد، پيش از مراسم رای گيری گفت که از کابينه پيشنهادی حمايت می کند و همکاری لازم را خواهد داشت.

ائتلاف العراقيه به رهبری اياد علاوی هر چند برنده نزديک انتخابات بود ولی نتوانست در تشکيل ائتلاف، موفقيتی داشته باشد. العراقيه اعلام کرد در دولت آينده هيچ نقشی را برعهده نمی گيرد. آسوشيتد پرس نوشته که آمريکا رايزنی های زيادی کرد تا العراقيه از ائتلاف حاکم بيرون نماند و باعث بروز اختلافات داخلی و تنش و درگيری در کشور نشود.

آقای علاوی به رياست شورايی برای نظارت بر امور سياست خارجی و امنيت منصوب شده ولی از همين حالا ، اختلاف هايی ميان او و آقای المالکی گزارش شده است.

از اعضای العراقيه، «صالح المطلق» به عنوان معاون نخست وزير و «رفيع العيساوی» به عنوان وزير اقتصاد، در دولت حضور دارند. «هوشيار زيباری» به مسئوليت خود به عنوان وزير خارجه دولت عراق ادامه می دهد.

آقای المالکی بايد ۱۳ وزير جديد معرفی کند ولی با اين حال، به وزيران پيشنهادی خود عنوان سرپرست موقت داده تا کار خود را شروع کنند و قرار است در آينده نزديک، وزيران پيشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند.

گزارش شده که وزيران پيشنهادی مورد اختلاف، از جناح «صدر» بوده اند که ائتلاف نزديک آقای المالکی در دولت است. جناح صدر ۴۰ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق را در اختيار دارد.

پست های کليدی چون وزارت دفاع، وزارت کشور و مشاور امنيت ملی از جمله پست هايی هستند که خالی مانده اند.
XS
SM
MD
LG