لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

کميساريای عالی حقوق بشر: پيگير وضعيت نسرين ستوده هستيم


نسرین ستوده
نسرین ستوده
کميساريای عالی حقوق بشر در پاسخ به نامه شيرين عبادی، وکيل دادگستری و برنده جايزه صلح نوبل اعلام کرد پيگير وضعيت نسرين ستوده در ايران است و نگرانی های خود در اين مسئله را به مقامات ايرانی منتقل می کند.

شيرين عبادی روز دوشنبه اين هفته تصميم گرفت به همراه جمعی ديگر از فعالان حقوق زنان در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو و در اعتراض به وضعيت نسرين ستوده، وکيل دادگستری در بند در زندان اوين، تحصن کند.

قرار بود ديگر فعالان حقوق زنان از جمله خديجه مقدم، منصوره شجاعی، پروين اردلان، شادی صدر، آسيه امينی و محبوبه عباسقلی زاده به خانم عبادی بپيوندند ولی به دليل وضعيت بد آب و هوا و سرما و برف شديد در اروپا، امکان سفر همگی آنها ميسر نشد.


شيرين عبادی در گفت وگو با راديو فردا اطلاع داد با تمامی سختی ها توانست خود را به اين مراسم برساند. خانم عبادی پس از آن نامه ای به ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر نوشت و در آن نگرانی خود از وضعيت نسرين ستوده را اعلام کرد.

در نبود خانم پيلای که در سفر به سر می برد، معاون او پاسخ کتبی به نامه خانم عبادی داد و در آن گفت که به گفت وگوی مستقيم با مقامات ايرانی ادامه می دهد و تلاش ها برای آزادی خانم ستوده ادامه دارد.

«کيونگ وا کانگ»، نايب کميسر عالی حقوق بشر در پاسخ به نامه خانم عبادی نوشته است: «از طرف کميسر عالی حقوق بشر، خانم ناوی پيلای ،که در حال حاضر در ژنو نيستند، از شما به خاطر نامه ۲۰ دسامبر و اطلاع رسانی در مورد وضعيت خانم ستوده تشکر می شود. همان طور که می دانيد در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰ کميسار عالی بيانيه ای در مورد وضعيت مدافعان حقوق بشر و وکلا در ايران منتشر کردند که بخشی از اين نامه به طور مشخص در مورد خانم ستوده بود. ما گفت و گوی مستقيم مان را با مقام های ايرانی ادامه می دهيم.»

در اين نامه آمده است: «همکاران من در گفت و گوی رو در رو با مقام های ايرانی مورد خانم ستوده را مطرح کردند. ساز و کارهای ويژه شورای حقوق بشر نيز با مقام های دولتی ايران در مورد خانم ستوده وارد عمل شدند.»

نايب کميسر عالی حقوق بشر در اين نامه گفته است: «مطمئن باشيد دفتر ما اين موضوع را پی گيری کرده و گام های لازم را برخواهد داشت تا نگرانی ما را در اين مورد به طور خاص (نسرين ستوده) به مقام های ايرانی منتقل کند.»

تحصن در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو با صدور بيانيه ای به پايان رسيد و در آن به نگرانی های شديد در مورد نسرين ستوده و ديگر فعالان زندانی در بند، اشاره شد.

در اين بيانيه گفته شده است: «نسرين ستوده، اين بار پس از دوازده روز اعتصاب غذای خود را شکسته است. او در پی بستری شدن در بهداری زندان اوين و درپاسخ به درخواست های پياپی دوستان و نزديکان اش و به خاطر پايبندی اش به «مسووليت مادرانه» به اعتصاب غذای خود پايان داده است.»

اين بيانيه می افزايد: «اما در همين حال اوضاع نابسامان زندانيان سياسی و بی توجهی مقام های قضايی به ابتدايی ترين حقوق زندانيان دو فعال ديگر حقوق زنان يعنی بهاره هدايت و مهديه گلرو را که هر دو دارای احکام سنگين زندان هستند نيز به اعتصاب غذا واداشته است.»

در اين بيانيه گفته شده است: «در طول سه روزتحصن بسياری از فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری از تحصن فعالان حقوق زن در ژنو اعلام حمايت کرده اند و اعتراض به شرايط نامساعد نسرين ستوده، امروز تبديل به يک درخواست عمومی برای رسيدگی به احکام ناعادلانه همه زندانيان سياسی در ايران شده است.»
XS
SM
MD
LG