لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

استقبال آمریکا از تصویب قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران»


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بر ایستادگی ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار مردم ایران تأکید کرده است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه، یک روز پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی انتشار یافته، با مرور موارد نقض حقوق بشر تأکید شده است که حقوقی که در خصوص زندانیان سیاسی، اعم از مخالفان سیاسی، فعالان حقوق بشر و طیف گسترده‌ای از فعالان مدنی نقض می‌شود، حتی در قانون اساسی ایران نیز مورد تصریح قرار گرفته و در شمول تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه قطعنامه محکومیت وضع حقوق بشر در ایران به تصویب رساند و با اشاره به مواردی نظیر «شکنجه»، «مجازات‌های بی‌رحمانه»، «صدور احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال» و «نابرابری فراگیر جنسیتی» در ایران، نقض مداوم حقوق اساسی در ایران را موجب نگرانی عمیق خواند.

اکنون وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود با مرور موارد شمرده شده در قطعنامه مجمع عمومی افزوده است که این قطعنامه همچنین بازتاب نگرانی‌ها در خصوص افزایش شمار آن دسته از زندانیان سیاسی است که برای مطالبه حقوق حداقلی خود با قبول خطر جانی دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

خانم کلینتون همچنین به روشنی تصریح کرده است ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار ایرانیانی که در تلاش برای کسب آزادی‌های پایه و حقوق بشر هستند خواهد ایستاد و این افراد هرگز تنها نخواهند ماند.

قطعنامه روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رسید و تصویب اولیه آن در کمیته سوم محمع عمومی در حالی بود که محمدجواد لاریجانی، نماینده ایران، در جلسه رآی‌گیری حضور داشت.

آقای لاریجانی که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران است در زمان تصویب پیش‌نویس این قطعنامه، به طرح این موضوع انتقاد کرد و آمریکا را عامل اصلی حمایت از این قطعنامه خواند.

در آن زمان منوچهر متکی نیز که مسئولیت دستگاه دیپلماسی ایران را برعهده داشت، طرح مسئله حقوق بشر ایران در سازمان ملل متحد را «ترفندی سیاسی» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG