لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

حمله انتحاری یک زن در پاکستان ۴۱ کشته بر جای گذاشت


حمله انتحاری یک زن در شهر خار در شمالی غربی پاکستان، ۲۵ دسامبر ۲۰۱۰
حمله انتحاری یک زن در شهر خار در شمالی غربی پاکستان، ۲۵ دسامبر ۲۰۱۰
یک زن روز شنبه جلیقه پر از مواد منفجره خود را در شمال غربی پاکستان در میان جمعیتی که در یک ایستگاه بازرسی ایستاده بودند منفجر کرد و با این کار باعث کشته شدن دست کم ۴۱ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.

به گفته خبرگزاری‌ها این حمله که در شهر خار مرکز منطقه باجور در نزدیکی مرز افغانستان روی داد نخستین حمله انتحاری توسط یک زن در پاکستان از دسامبر ۲۰۰۷ تاکنون است.

بنا بر گزارش‌ها روز شنبه زنی که چادری روبنده‌دار بر سر داشت، نخست دو نارنجک دستی را در میان جمعیتی ۳۰۰ نفره که در ایستگاه بازرسی یکی از مراکز توزیع خوراک گرد آمده بودند، پرتاب کرد و سپس بند جلیقه انفجاری خود را کشید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طارق خان، یکی از مقام‌های دولتی در محل، شمار زخمیان را ۶۰ تن ذکر کرده که حال تعدادی از آنها وخیم است.

قربانیان از مردم قبیله سالارزی بودند که به خاطر عملیات ارتش علیه طالبان در اوایل ۲۰۰۹ از شهرها و روستاهای خود آواره شده‌اند و برای دریافت کوپن غذای سازمان ملل، روزانه در این محل گرد می‌آمدند.

قبیله سالارزی در عملیات ارتش علیه طالبان به ارتش کمک کرده‌است و به گزارش خبرگزاری رویترز، اعظم طارق، از سخنگویان گروه طالبان گفته‌است که طالبان مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده می‌گیرد و این حمله به تلافی فعالیت سالارزَی‌ها علیه طالبان انجام شده‌است.

این حمله انتحاری در حالی رخ می‌دهد که به گزارش آسوشیتدپرس، توپخانه‌ها و بالگردهای ارتش پاکستان در دومین روز از آغاز نبردی بزرگ با شبه نظامیان اسلامگرا در منطقه قبایلی مُهمَند، ۴۰ تن از این شبه نظامیان را کشتند.

یک روز پیش از این حملات، در حدود ۱۵۰ پیکارجوی اسلامگرا به پنج پایگاه ارتش در مهمند حمله کرده و ۱۱ سرباز را کشتند که در این نبرد، ۲۴ تن از پیکارجوها نیز جان خود را از دست دادند.

پیش از این، شبه نظامیان اسلامگرا چندین بار به مراکز توزیع کمک‌های بین‌المللی در پاکستان حمله کرده‌اند که به گفته مقام‌های محلی می‌تواند به این خاطر باشد که اسلامگرایان به این مراکز به چشم نمادهای نفوذ دولتی و غربی نگاه می‌کنند.

از سال ۲۰۰۷، هزاران نفر در پاکستان بر اثر حملات انتحاری جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG