لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

درخواست مجدد آلمان از ایران برای دیدار دو تبعه آلمانی با خانواده‌هایشان


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در آلمان منتشر شده است، بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا در ایام کریسمس، امکان دیدار دو شهروند آلمانی زندانی در ایران با خانواده‌هایشان را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستروله در مصاحبه با نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» که دو تن از کارکنانش از مهرماه سال جاری در ایران و در بازداشت به سر می‌برند، با اشاره به سفر خانواده‌های این دو نفر به تهران، از جمهوری اسلامی خواست تا در ایام کریسمس دو شهروند آلمانی زندانی در ایران با خانواده‌های خود دیدار داشته باشند.

آقای وستروله هفته گذشته نیز به همراه هفت تن از رهبران مسیحی آلمان از مسئولین جمهوری اسلامی خواسته بود تا اجازه دهند در آستانه ایام کریسمس این دو نفر خانواده‌های خود را ملاقات کنند.

اعضای خانواده این دو روزنامه نگار آلمانی به دنبال اظهارات برخی از مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر احتمال موافقت با درخواست ملاقات خانواده‌ها با این دو خبرنگار، روز جمعه به تهران سفر کردند، اما این دیدار تا کنون صورت نگرفته است.

اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر آقای احمدی‌نژاد در ۱۴ آذرماه و همزمان با در خواست چهار رئیس‌جمهور پیشین آلمان از ایران برای آزادی این دو تبعه آلمان، با اشاره به اینکه «نشانه‌ای دال بر جاسوسی این دو خبرنگار در دست نیست»، اعلام کرد که این احتمال هست که این دو به هنگام کریسمس در سفارت آلمان با خانواده‌های خود دیدار کنند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در تاریخ ۱۶ آذر تصریح کرد که درخواست ملاقات دو شهروند آلمانی با خانواده‌هایشان «با توجه به فرا رسیدن سال نو میلادی» در دست بررسی است.

خبرگزاری‌های ایران در تاریخ ۱۹ مهرماه از بازداشت دو تبعه خارجی در تبریز خبر دادند که به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به اعدام بودند و این در حالی است که به گفته مقامات جمهوری اسلامی این دو نفر با ویزای توریستی وارد کشور شده و بدون اخذ مجوز، اقدام به کار خبرنگاری کرده بودند.

با این حال رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در آواخر آبان ماه این دو نفر را به «جاسوسی» متهم کرده بود؛ اتهامی که از سوی اتحادیه خبرنگاران آلمان و نشریه «بیلد آم زونتاگ» رد شده است.
XS
SM
MD
LG