لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

دو تبعه آلمانی بازداشتی در تبریز با خانواده‌هایشان دیدار کردند


تصویری از دو آلمانی بازداشت شده در تبریز در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی
تصویری از دو آلمانی بازداشت شده در تبریز در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی
سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران، با خانواده‌‌هایشان دیدار کرده‌اند. وزارت امور خارجه آلمان نیز ضمن تأیید خبر این دیدار بار دیگر خواستار آزادی این دو نفر شده است.

رامین مهمانپرست روز سه شنبه، ۷ دی‌ماه، در نشست خبری خود با اشاره به این‌که خانواده‌های دو خبرنگار آلمانی بازداشتی در تبریز، با علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار داشته‌اند، افزود: «بعد از این دیدار، خانواده‌ها از تهران به تبریز رفتند و شب گذشته نیز ملاقات خانواده‌های دو تبعه آلمانی با آن‌ها فراهم شد.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» که دو خبرنگار بازداشتی در ایران از کارمندان این نشریه هستند، گزارش کرده است که گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، از همتای ایرانی خود به خاطر «پشتیبانی» در این زمینه تشکر کرده است.

این خبرگزاری می‌افزاید: آقای وستروله اظهار کرده است که دولت آلمان به تلاش خود برای بازگشت هرچه سریعتر این دو نفر به آلمان ادامه می‌دهد.


این دیدار در حالی صورت گرفته است که آلمان روز گذشته و به دلیل تعلل جمهوری اسلامی در فراهم کردن شرایط دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

استفان بردول،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه در این مورد گفت: «خانواده‌های این دو روزنامه‌نگار پس از آن‌که مقام‌های ایران بارها وعده دادند مقدمات دیدار آن‌ها را فراهم می‌کنند به تهران سفر کردند.»

با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا روز گذشته به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین اعلام کرد که ملاقات سفیر ایران در آلمان در وزارت خارجه این کشور «از قبل برنامه ریزی شده بود و بحث احضار مطرح نبوده است.»

رامین مهمانپرست نیز روز سه شنبه با بیان اینکه «نوع انعکاس این خبر صحیح نبوده است»، افزود: «طی روزهای گذشته رایزنی های ایران و آلمان در خصوص این دو تبعه آلمانی بازداشتی در ایران ادامه داشته و دیدار روز گذشته سفیر ایران در آلمان با وزارت خارجه این کشور نیز یکی دیگر از این ملاقات‌ها بوده است.»

وی در ادامه در خصوص پرونده این دو خبرنگار آلمان خاطرنشان کرد که پرونده آن‌ها مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و «اگر گناهی مرتکب نشده باشند آزاد می‌شوند و اگر جرمی داشته باشند باید پاسخگو باشند.»

به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، این دو خبرنگار آلمانی مهرماه سال جاری و زمانی که در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی،‌ زن محکوم به سنگسار بودند بازداشت شدند و مقامات جمهوری اسلامی اظهار کرده‌‌اند این دو نفر با ویزای توریستی وارد کشور شده‌ و بدون اخذ مجوز، اقدام به کار خبرنگاری کرده بودند.

«مذاکرات با ۵+۱ در اوایل بهمن‌ماه صورت خواهد گرفت»


رامین مهمانپرست، روز سه شنبه همچنین در خصوص زمان دقیق آغاز مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ اعلام کرد که محدوده زمانی این مذاکره اوایل بهمن‌ماه است.

وی در این زمینه گفت: «در رابطه با زمان این مذاکرات رایزنی‌ها ادامه دارد و محدوده زمانی اواخر ژانویه یا اوایل بهمن‌ماه است ولی هنوز زمان قطعی نشده است.»

وی همچنین «گفت و گو برای همکاری در جهت یافتن زمینه‌های مشترک» را محور گفت‌و‌گوهای ایران با ۵+۱ عنوان کرد.

پنج کشور آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا به همراه آلمان، موسوم به کشورهای ۵+۱، در آذرماه و پس از ۱۴ ماه، گفت وگوهای اتمی با ايران را در ژنو از سرگرفتند.

در جريان اين مذاکرات که دو روز به طول انجامید، نتيجه خاصی اعلام نشد اما گفته شد که دور بعدی گفت‌ و گوها به زودی در استانبول برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG