لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

«بازداشت هفت عضو القاعده در شهرستان سردشت»


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از يک منبع «مطلع» اعلام کرده است که هفت نفر در شهرستان سردشت، در جنوب آذربايجان غربی، به اتهام عضويت در گروه «القاعده» بازداشت شده اند.

به گزارش ايرنا، اين منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، چهارشنبه، گفته است: «اين افراد از حدود يک ماه گذشته شناسايی و تحت پيگرد قانونی بودند که به دستور مرجع قضايی دستگير شدند. »

اين منبع مطلع اضافه کرده است:« اين افراد از سال های گذشته فعاليت های خود را در منطقه در جهت اهداف وهابيت و سلفی گری آغاز کرده بودند و در ميان مردم اقدام به تبليغ و ايجاد تفرقه بين شيعه و سنی می کردند.»

به گفته اين منبع مطلع اين افراد توسط نيروهای امنيتی بازداشت و تحويل مقامات قضايی شده اند.

اين منبع مطلع که از دستگيری «هفت عضو القاعده» در سردشت خبرداده است می گويد: از باداشت شدگان «تعداد قابل توجهی کتاب، جزوه و اسناد مرتبط در مورد فرقه وهابيت و ساير فرق ضاله کشف و ضبط شده است».

اين منبع مطلع جزئيان بيشتری درباره هويت دستگير شدگان ارائه نکرده است و مشخص نيست که اين افراد شهروندان ايرانی هستند يا نه.

ايران طی سال های اخير ضمن ابراز نگرانی از گسترش «وهابيت» در کشور، برخی گروه های سنی مخالف را به ارتباط با سنی های تندروی وهابی متهم می کند.

آيت الله ناصر مکارم شيرازی، ازمراجع تقليد در قم، نيز ماه گذشته با هشدار درباره « نفوذ وهابيت» در کشور، گفته بود:« امروز فعاليت های اقتصادی و تبليغاتی اين گروه ضاله در جنوب کشور درحال گسترش است، بنده اين قضيه را با رهبر انقلاب در ميان گذاشته و مشکلات را بيان نموده ام.»

سردشت در استان آذربایجان غربی که در جوار منطقه مرزی ایران و عراق قرار دارد طی سال های اخیر شاهد درگیری گروههای مسلح مخالف کرد با نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی بوده است.

درهمين زمينه در اسفندماه سال ۱۳۸۸ وزارت اطلاعات ايران در بيانيه ای از باداشت چند نفر در آذربایجان غربی که دارای گرايشات «وهابی» بوده که از طريق رخنه در برخی از مراکز مذهبی و دينی و سوء استفاده از احساسات مذهبی جوانان «اقدام به ترور افراد می‌کردند»، خبر داده بود.

القاعده در ايران

خبرگزاری آسوشيتدپرس با نقل اين خبر نوشته است که اين نخستين بار طی چند سال اخير است که دولت جمهوری اسلامی از بازداشت اعضای القاعده در ايران خبر می دهد.

طبق این گزارش، گفته می شود بسياری از اعضای القاعده در جريان حمله نظامی آمريکا به افغانستان و سرنگونی دولت طالبان در اين کشور به ايران گريختند.

در سال ۲۰۰۳ ايران نام ۲۲۵ مظنون به عضويت در القاعده که در اين کشور بازداشت شده بودند را در اختيار سازمان ملل متحد قرار داد. اين افراد که از مليت های عرب، افريقايی و اروپايی بودند به صورت غير قانونی از مرز ايران عبور کرده و وارد اين کشور شده بودند.
XS
SM
MD
LG