لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

ارمنستان موضوع عبور «جاسوس زن آمریکایی» از مرزهای این کشور را رد کرد


منطقه مرزی نوردوز در مرز ایران و ارمنستان
منطقه مرزی نوردوز در مرز ایران و ارمنستان
چند روز پس از شایعه بازداشت «یک جاسوس زن آمریکایی» در مرز ایران و ارمنستان و در حالی که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند، مقام‌های ارمنستان می‌گویند که اساساً چنین فردی به این کشور وارد یا از آن خارج نشده است.

موضوع بازداشت «جاسوس زن آمریکایی» پس از آنکه در یک سایت غیررسمی ایرانی مطرح و در گفت‌وگوی فارس یا یک منبع آگاه تأیید شد، توسط منبع آگاه دیگری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم رد شد.

با این حال العالم نیز در گزارش خود، تنها موضوع بازداشت زنی با نام هال تالایان که ادعا شده بود تبعه ایالات متحده است را رد کرده بود و به نقل از منبع مطلع خود مدعی شده بود که این فرد که بدون داشتن روادید از مرز ایران عبور کرده بود، به ارمنستان بازگردانده شده است.

اکنون آرتسین باگرامیان، مسئول دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی ارمنستان می‌گوید که فردی با این مشخصات نه از ارمنستان خارج شده و نه حتی به این کشور وارد شده است.

اداره مرزبانی ارمنستان نیز، در گزارشی که در سایت خود، واکنش مشابهی به این موضوع داشته و ورود یا خروج چنین فردی را رد کرده است.

رسانه‌هایی که مدعی بازداشت خانم تالایان بودند در گزارش‌های خود این زن را جاسوس آمریکایی که در دندان‌هایش تجهیزات جاسوسی از قبیل میکروفن کار گذاشته شده بود معرفی و محل بازداشت این فرد نیز در نقطه مرزی نوردوز در حاشیه ارس و همسایگی ارمنستان اعلام کرده بودند.

سایت نسیم‌نیوز، سایتی که عمدتاً به پوشش خبرهای استان خراسان شمالی می‌پردازد و نخستین منبع انتشار خبر دستگیری بود، همچنین به انتشار عکسی پرداخته بود که زنی را که چهره خود را با دست پوشانده بود نشان می‌داد و مدعی شده بود که این تصویر مربوط به تبعه آمریکایی بازداشت شده است.

موضوع احتمال بازداشت یک تبعه آمریکایی از آنجا حساسیت یافت که در سال‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، شماری از شهروندانی را که تابعیت اصلی یا دو گانه آمریکایی دارند، بازداشت کرده است و اتهامی که عمدتاً متوجه این افراد شده جاسوسی بوده است.

آخرین پرونده مرتبط با شهروندان آمریکایی در ایران پرونده شین باوئر، جاش فتال و سارا شورد است که هر سه در مرداد ماه ۸۸ در یکی از نقاط مرزی ایران و عراق بازداشت شدند و مقام‌های ایرانی آنها را به جاسوسی متهم کردند.

گرچه در شهریور ماه امسال سارا شورد با وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، اما دو دوست دیگرش همچنان در زندان به سر می‌برند و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که دادگاه آنها در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

ایالات متحده روز پنجشنبه در واکنش به شایعه دستگیری هال تالایان گفته بود که نمی‌تواند تأیید کند که این زن آمریکایی است یا نه اما موضوع را از طریق سفارت خود در ایروان و نیز سفارت سوئیس در تهران پیگیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG