لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

جنتی: خواص مردود شده برای هميشه بايد کنار بروند


واکنش به اظهارات محمد خاتمی درباره کف مطالبات اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات در آينده همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترين واکنش، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در نماز جمعه بارديگر با حمله به رييس جمهور سابق ايران گفته است که «خواص مردود شده» برای «هميشه بايد کنار بروند.»

احمد جنتی تاکيد کرده است که حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری و نحوه واکنش خواص و مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی به اين حوادث، آنها را به دو گروه «خواص انقلابی» طرفدار ولايت فقيه و «خواص غيرانقلابی» که از معترضان حمايت می‌کردند، تقسيم کرد.

احمد جنتی که دبيری شورای نگهبان نهادی که وظيفه بررسی «صلاحيت» داوطلبان شرکت در انتخابات را در جمهوری اسلامی بر عهده دارد، گفته است: «خواص نوع دوم در امتحان مردود شدند، مردم به اينها نمره صفر دادند و اين خواص از صحنه خارج گشتند. سران فتنه نفهميدند که با مردم طرف هستند نه با حکومت و بايد برای هميشه کنار بروند و کنار هم خواهند رفت.»

«وقاحت حد و مرزی ندارد»

احمد جنتی بار ديگر روز جمعه به اظهارات محمد خاتمی ، رييس جمهوری سابق ايران، حمله کرد و گفت:«هرچند که بعضی از آنها هنوز اين را درست درک نکرده‌اند و می‌گويند اگر ما بخواهيم وارد شويم، شرايطی دارد. واقعا بايد گفت وقاحت حد و مرزی ندارد. مردم شما را قبول ندارند. چه کسی به شما رای می‌دهد؟»

اين سخنان در واکنش به اظهارات محمد خاتمی در هفته گذشته در ديدار با شماری از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس است که شرايطی را برای مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش روی مجلس مطرح کرده بود.

آقای خاتمی در تشريح «کف خواسته‌های» اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود: «آزادی زندانيان و ايجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها و رفع محدوديت‌های نا به جا، پايبندی همگان به خصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن به خصوص اهتمام به روح قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد.»

رئيس جمهور پيشين ايران همچنين افزوده بود: «خواست ما در گذشته و امروز موارد مشخصی بوده که حتی پس از حوادث انتخابات اخير کشور نيز بر آن تاکيد کرديم. بايد شرايط حضور با نشاط مردم و تامين حقوق آنان تضمين شود وبايد سازوکاری برای انتخابات تدوين شود که کمترين محدوديت برای آزادی رای مردم و بيشترين فضا برای تحقق خواست و اراده آنان فراهم شود.»

اين دومين حمله احمد جنتی به محمد خاتمی طی چندروز اخير است. احمد جنتی روز سه شنبه گفته بود: «اصلاً احتياجی به حضور اينها نيست. آنها خواب‌هايی می‌بينند که بی‌تعبير است و مردم قبولشان ندارند و بهتر اين است همانگونه که کنار کشيدند کنار بمانند و به کارهايشان پاسخ دهند.»

انتقاد از احضار وزيران دولت دهم به مجلس

احمد جنتی در بخش ديگری از خطبه های نماز جمعه از نمايندگان مجلس خواسته است تا وزيران دولت محمود احمدی‌نژاد را به مجلس احضار نکنند تا از اين طريق وقت آنها برای اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اتلاف نشود.

احمد جنتی گفته است: «در اين شرايط که وزيران لازم است علاوه بر مشغله‌های معمول خود برای پيشبرد اين قانون شبانه روز به فعاليت بپردازند، احضار شدن به مجلس و اتلاف وقت آنها به ضرر همه است و نمايندگان مجلس بايد به اين امر توجه داشته باشند.»

احمد جنتی همچنین در بخش ديگری از صدور حکم شلاق و زندان تعليقی برای کاوه اشتهاردی، مدير مسئول روزنامه ايران، انتقاد کرده و گفته است :«یک بچه شهيدی آمده حرف‌هايی را در مورد يک مجرم فراری که بيشترين جرم را در فتنه مرتکب شده،‌ مطرح کرده است و متاسفانه عليه او حکم دادند و گفتند شلاق بزنيد و زندانش کنيد.»

مهدی هاشمی، فرزند اکبرهاشمی رفسنجانی، از مدير مسئول روزنامه ايران به دليل انتشار بيانيه تشکل‌های دانشجويی عليه وی به دادگاه شکايت کرده بود. کاوه اشتهاردی به اتهام افترا و نشر اکاذيب در اواسط آذرماه در دادگاه محاکمه شد.

کاوه اشتهاردی به اتهام افترا و نشر اکاذيب به تحمل ۶ ماه حبس تعزير و ۱۰ ضربه شلاق به خاطر نشر اکاذيب محکوم شده است. اين احکام تعليقی است و چنانچه وی بارديگر مرتکب چنين جرمی شود اين حکم اجرا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG