لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

خودداری بانک دولتی هند از صدور اعتبارنامه برای دادوستد نفتی با ایران


با وجود اعلام مقام‌های ایرانی مبنی بر اینکه مشکل معاملات نفتی ایران با هند «رفع شده‌است»، یک مقام ارشد وزارت خارجه هند می‌گوید که خواستار حل این مشکل تا پیش از آغاز ماه فوریه است.
این در حالی است که به گزارش روزنامه تایمز چاپ هند، بانک دولتی هند اعلام کرده‌است که برای محموله‌های نفتی که در ماه جاری از ایران وارد شده برگه اعتباری صادر نخواهد کرد.

بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از روز دوشنبه، ۶ دی‌ماه، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

این اقدام هند با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شده‌است و استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا، تلاش هند برای کنار گذاشتن این گونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خوانده‌است.

احمد خالدی، معاون بین‌الملل وزارت نفت ایران هفته گذشته اعلام کرد که این مسئله با تغییر ارز معاملاتی در مبادلات نفتی ایران و هند و تبدیل آن از «یورو و دلار به دیگر ارزها» حل شده و «دیگر مشکلی برای صادرات نفت ایران به این کشور وجود ندارد.»

اما به گزارش تایمز هند و دیگر رسانه‌های هندی و بین‌المللی، جلسات متعددی که در این باره روز جمعه نیز میان مقام‌های دولتی هند با بانک‌ها و مدیران شرکت‌های نفتی این کشور ادامه داشت راه حلی به‌دست نداده‌است.

به نوشته روزنامه تایمز هند، بانک دولتی هند و دیگر بانک‌های این کشور «هراس دارند» که در صورت ایجاد دوباره تسهیلات برای دادوستد نفتی با ایران، «با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شوند.»
بانک دولتی هند و دیگر بانک‌های این کشور «هراس دارند» که در صورت ایجاد دوباره تسهیلات برای دادوستد نفتی با ایران، «با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شوند.»

به گزارش رویترز، یکی از مقام‌های هندی حاضر در جلسهٔ روز جمعه که نخواست نامش فاش شود با تأکید بر این موضوع گفت که «این، یک امر طولانی‌مدت است و این موضوع، مسئله‌ای پیچیده است و انتظار راه حلی فوری برای آن نداشته‌باشید.»

با این وجود خانم «نیروپاما رائو»، از مقام‌های بلندپایه وزارت خارجه هند در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: «ما هرچه سریع‌تر و در اسرع وقت نیاز به یک راه حل داریم.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تا پیش از فوریه راه حلی یافت شود گفت: «حتی تا پیش از فوریه.» این مقام هندی افزود که هند می‌کوشد راه حلی بیابد که با تعهدات بین‌المللی‌اش سازگار باشد و اظهار داشت: «ما می‌خواهیم این مسئله را طوری حل کنیم که با تحریم‌های سازمان ملل در تناقض نباشد.»

به گفته «نیروپاما رائو» طی روزهای آینده هیئتی در سطح وزرا، از این کشور به ایران سفر می‌کند تا در مورد این مشکل با طرف‌های ایرانی به بحث بنشیند.

ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هند می‌فروشد که در حدود ۱۳ درصد از واردات نفت خام آن کشور را شامل می‌شود.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش به خاطر نگرانی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌کوشند از راه اعمال فشار و تحریم، ایران را از ادامه این برنامه منصرف کنند. ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده است، هند را با این تحریم‌ها همسو کند.
XS
SM
MD
LG