لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

بیش از ۷۰ کشته در سانحه هواپیمای مسافربری در نزدیکی ارومیه


 یکی از نخستین تصاویر منتشر شده از هواپیمای سانحه دیده در نزدیکی ارومیه
یکی از نخستین تصاویر منتشر شده از هواپیمای سانحه دیده در نزدیکی ارومیه
یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت ایران‌ایر با حدود صد نفر مسافر و خدمه در نزدیکی ارومیه دچار سانحه شد.

وحید جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی شمار کشته‌شدگان این سانحه را «۷۱ نفر» ذکر کرده و مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی شمار جان‌باختگان را «نزدیک به ۷۰ نفر» ذکر کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی افتخاری، مدیرکل پزشکی قانونی این استان افزود: «با توجه به وخامت حال بعضی از مصدومان امکان افزایش آمار تلفات وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس این هواپیما روز یک‌شنبه از تهران به مقصد ارومیه به پرواز درآمد و حدود ساعت ۱۹:۴۵ دچار سانحه شده و سقوط کرد. گزارش‌های اولیه «شرایط نامساعد جوی و مه شدید» را دلیل این سانحه ذکر کرده‌اند.

صدا و سیمای استان آذربایجان غربی نیز خبر می‌دهد که بر اثر برخورد نوک این هواپیما به زمین خلبان و کمک‌خلبان جان خود را از دست داده‌اند و هواپیما نیز به چهار تکه تقسیم شده‌است.

این منبع می‌افزاید که «سرما شرایط امدادرسانی به سانحه‌دیدگان را سخت کرده‌است.»
خبرگزاری مهر نیز از «پیدا شدن جعبه سیاه این هواپیما» خبر می‌دهد.

«خلبان قصد بازگشت داشته‌است»

به گزارش ایرنا، این هواپیمای بوئینگ برای فرود در موقعیت فرودگاه ارومیه قرار گرفته اما به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به فرود نشده، و پس از دور شدن از فرودگاه برای قرار گرفتن در موقعیت فرود مجدد، به ناگاه از صفحه رادار محو شده‌است.

به گزارش مهر، احمد مجیدی، معاون وزیر راه و ترابری، گفت که این هواپیما «در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی باند فرودگاه ارومیه به علت خاصی که هنوز مشخص نشده‌است» دچار سانحه شده‌است.

وی درباره آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت گفت: «آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت حاکی از آن است که اعلام فرود اضطراری نکرده بلکه به علت نداشتن دید قصد بازگشت داشته‌است.»

وحید جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی گفت که این هواپیما «۱۰ دقیقه پیش از اینکه به فرودگاه ارومیه برسد به برج مراقبت اعلام کرده‌است که آماده نشستن است اما در آخرین مکالمه با برج مراقبت گفته‌است که نمی‌تواند بنشیند. در این هنگام ارتباط قطع می‌شود و برج مراقبت متوجه می‌شود که هواپیما در حال کاهش ارتفاع است.»

عباس مصیبی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگوی زنده با اخبار ۲۱ شبکه اول سیما این هواپیما را یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران‌ایر و تعداد مسافران و خدمه این هواپیما را ۱۰۶ نفر اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیر کل ستاد بحران استان آذربایجان غربی گفت: «این هواپیما کـه بـا یک ساعت تاخیر از تهران بـه مقصد ارومیه پرواز کرده بود به علت اوضاع نامساعد جوی و مه شدید سـاعت ۱۹ و ۴۵ دقیقـه امشب در دشت نزدیک روستای کلیساکندی ارومیه سقوط کرده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور با تأیید این خبر تعداد مسافران این هواپیما را بین ۹۲ و ۹۷ نفر و شمار خدمه را ۸ نفر ذکر کرده و گفت که بنابراین تعداد سرنشینان این هواپیما «بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ نفر بوده‌است.»

غلامرضا معصومی در ادامه گفت: «تنها مشکل در امدادرسانی به مصدومان این حادثه برف سنگینی است که حدود ۷۰ سانتی متر در محل حادثه بر زمین نشسته‌است.»

خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد که «بر اساس اطلاعات اولیه این هواپیما در نزدیکی روستای ترمنی در ساحل جنوبی دریاچه ارومیه سقوط کرده‌است» و اهالی روستاهای همجوار از فرود یک شی نورانی در نزدیکی دریاچه ارومیه خبر داده‌بودند.

هم‌چنین سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس در این باره اظهار داشت که این هواپیما «با ظرفیت ۱۰۵ مسافر و خدمه در نزدیکی زندان مرکزی ارومیه سقوط کرد.» وی علت سقوط هواپیما را شرایط نامساعد جوی و مه‌ شدید عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG