لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

روسيه: در حال بررسی پيشنهاد ايران برای بازديد از تاسيسات هسته ای هستیم


سرگئی ريابکوف، معاون زير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه گفته است: مسکو در حال بررسی پيشنهاد ايران برای بازديد از تاسيسات هسته ای اين کشور است.

آقای ريابکوف به عنوان نخستين واکنش روسيه به پيشنهاد ايران برای بازديد از تاسيسات هسته ای اين کشور ، تاييد کرد که مسکو پيشنهاد جمهوری اسلامی در اين خصوص را دريافت کرده است.

معاون وزير امور خارجه روسيه در واکنش به اين پيشنهاد گفت:«باور ما اين است که طرف ايرانی با اين اقدام آمادگی خود را برای ورود به گفت وگو مشخص بر سر مسايل مهم را نشان داده است.»

آقای ريابکوف اضافه کرد:«اما ما پرسش های خود و علائقی در اين زمينه داريم. ما درباره اين پرسش ها بحث کرده ایم از جمله با مقامات ايران.»

ايران سه شنبه هفته گذشته و در آستانه برگزاری دور تازه گفت‌وگو‌هايش با کشورهای ۵+۱ ، از روسيه، چين و به همراه چند کشور ديگر برای بازديد از تأسيسات هسته‌ای خود دعوت کرد. اما ايران از آمريکا، فرانسه، بريتانيا و آلمان برای اين ديدار دعوت نکرد.

کا‌ترين اشتون، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه دعوت ايران برای بازديد از تأسيسات هسته‌ای ايران را رد کرد و در همين حال خبرگزاری رويترز گزارش داده است که ديپلمات های غربی می گويند روسيه و چين نيز ترغيب شده اند تا نمايندگانی برای اين ديدارها نفرستند.

به گزارش رويترز، دعوت دستچين شده از برخی از کشورها برای بازديد از تاسيسات هسته ای ايران ترديد هايی در خصوص اهداف ايران در آستانه گفت وگو های ۱+۵ در استانبول در هفته آينده مطرح کرده است. اين اقدام ايران در راستای خريد زمان و ايجاد شکاف بين کشورهای قدرتمند که خواهان راستی آزمايی در خصوص ماهيت برنامه هسته جمهوری اسلامی هستند، ارزيابی شده است.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه پنج به علاوه یک، قرار است در روزهای ۲۰ و ۲۱ ژانويه (اول و دوم بهمن) دور دوم مذاکرات خود با ایران را در استانبول ترکیه برگزار کنند.

شرايط پذيرش پيشنهاد

پاسخ روز سه شنبه روسيه به پيشنهاد ايران در راستای موضع هميشگی مسکو در قبال برنامه هسته ای ايران و تاکيد بر ضرورت گفت وگو با تهران و مخالفت با منزوی کردن جمهوری اسلامی ارزيابی می شود.

آقای ريابکوف مشخص نکرد چه پرسش هایی برای روسیه در این خصوص مطرح است، اما گفت روسيه تنها در صورتی با اين بازديد موافقت می کند که مطمئن شود اين سفر به دستيابی به اطلاعات واقعی در خصوص شفاف سازی ماهيت برنامه هسته ای منجر خواهد شد.

معاون وزير امور خارجه روسيه گفت:«باور داريم در راستای دستيابی به بهترين راه حل، از چنين بازديدی می توان برای از بين بردن نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای ايران بهره برد.»

ايران از اين کشورها دعوت کرده است تا از تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز و همچنين تاسيسات راکتور آب سنگين اراک بازديد کنند.

آمريکا در واکنش به دعوت ايران برای بازديد از برخی از تاسيسات هسته ايش، چنين سفری را «يک سفر سحرآميز و افسانه‌ای» خواند که نمی‌تواند کمکی به اجرای تعهدات بين‌المللی تهران کند و بريتانيا نيز اعلام کرد که «يک ديدار کاملاً کنترل شده از تأسيسات دستچين شده نخواهد توانست ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی ارائه کند.»
XS
SM
MD
LG