لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

سلطانيه: مذاکرات استانبول یک فرصت تاريخی برای غرب است


آقای سلطانيه در گفت و گو با رسانه های فرانسوی گفته است که «زمان به ضرر طرف مذاکره در جريان بوده که بايستی از فرصت پيش آمده هرچه سريعتر استفاده کند.»
آقای سلطانيه در گفت و گو با رسانه های فرانسوی گفته است که «زمان به ضرر طرف مذاکره در جريان بوده که بايستی از فرصت پيش آمده هرچه سريعتر استفاده کند.»
علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گويد که گفت و گوهای استانبول درباره برنامه هسته ای تهران «فرصت تاريخی» غرب برای بازگشت به ميز مذاکرات است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از اين مقام ايرانی گفته است که «با قرارگيری اولين ميله های سوخت توليدی ايران در قلب راکتور تهران، احتمالا مجلس شورای اسلامی ديگر اجازه ای به دولت برای انجام مذاکرات و يا امکان ارسال اورانيوم به کشور ترکيه و يا خارج ندهد.»

اشاره آقای سلطانيه به توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد از سوی ايران است که بر اساس آخرين اظهارات رييس سازمان انرژی اتمی ايران در روز ۱۸ دی ماه، ميزان آن به ۴۰ کيلوگرم رسيده است.

علی اکبر صالحی ابراز اميدواری کرده بود که ايران در اواخر نيمه اول سال آينده شاهد تزريق اولين مجتمع سوخت ۲۰ درصد ساخت اين کشور به راکتور تحقيقاتی تهران باشد.

وی گفته بود در صورتی که اين اتفاق رخ دهد هرگونه تبادل سوخت منتفی خواهد شد.

خبرگزاری رويترز از قول تحليلگران غربی نوشته است که ايران در پاره ای اوقات برای کسب امتيازهای بيشتر از طرف های مذاکره، درباره پيشرفت های هسته ای خود اغراق می کند.

مذاکرات استانبول پس از آن برگزار می شود که نمايندگان ايران و پنج کشور عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه در ژنو با يکديگر ديدار کردند.

اين مذاکرات نتيجه خاصی به دنبال نداشت و تنها گفته شد که دور بعدی گفت و گوها در استانبول برگزار می شود.

گفت و گوهای استانبول قرار است روزهای ۲۱ و ۲۲ ژانويه و با حضور نمايندگان ايران و گروه پنج به علاوه يک برگزار شود تا در زمينه تبادل سوخت و فراهم کردن زمينه های مذاکرات اصلی در باره برنامه اتمی ايران رايزنی شود.

آقای سلطانيه در گفت و گو با رسانه های فرانسوی در پاریس گفته است که «زمان به ضرر طرف مذاکره در جريان بوده که بايستی از فرصت پيش آمده هرچه سريعتر استفاده کند.»

وی اظهار داشت: «ما به هيچ وجه از حقوق غير قابل انکار فناوری صلح آميز هسته ای که متناسب با اساسنامه آژانس انرژی اتمی است دست برنداشته و تحت هيچ شرايطی نيز در اين زمينه سازش نمی کنيم.»

به ادعای وی، «سازش در اين مسئله مخالف اصول قانون اساسی ايران بوده و موجب از دست رفتن مرزهای علم و دانش مردم و دولت ايران اسلامی می شود.»

آمريکا و کشورهای غربی بارها تاکيد کرده اند حق ايران برای دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای را به رسميت می شناسند ولی اين کشورها ابراز نگرانی کرده اند که با توجه به پنهانکاری های ايران در زمينه اهداف برنامه اتمی اش نگران دستيابی تهران به دانش ساخت سلاح هسته ای هستند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی بارها در گزارش های خود تاکيد کرده که نمی تواند صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای تهران را تاييد کند و ايران بايد به بازرسان آژانس اجازه دهد تا به صورت سر زده از تمام تاسيسات هسته ای اين کشور بازديد کنند.

هفته گذشته، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، گفت که از سفرای اتحاديه اروپا، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و نمايندگان گروه ۵+۱ و ساير کشورها دعوت به عمل آمده تا از تاسيسات هسته ای ايران بازديد کنند.

وی اين اقدام را نشانه «حسن نيت» ايران در فعاليت های هسته ای خود دانست.

اين تلاش تازه ايران از سوی اتحاديه اروپا و آمريکا رد شده است و کشورهای ياد شده از ايران خواسته اند به جای اين کار اجازه دهد بازرسان آژانس از تاسيسات اتمی اش بازديد کنند.

شورای امنيت سازمان ملل تا کنون چهار قطعنامه تحريمی عليه تهران به تصويب رسانده است و از ايران خواسته تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم که کاربرد دوگانه نظامی و غير نظامی دارد را متوقف سازد.
XS
SM
MD
LG