لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

نتانیاهو: تنها تهدید نظامی مانع ادامه برنامه اتمی ایران خواهد شد


بنیامین نتانیاهو می گوید: تا قبل از سال ۲۰۰۳، ايران به مدت پانزده سال برنامه هسته ای اش را مخفيانه پيش برد و زمانی که احساس خطر جدی کرد، غنی سازی اورانيوم را تعليق کرد.
بنیامین نتانیاهو می گوید: تا قبل از سال ۲۰۰۳، ايران به مدت پانزده سال برنامه هسته ای اش را مخفيانه پيش برد و زمانی که احساس خطر جدی کرد، غنی سازی اورانيوم را تعليق کرد.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل می گويد تنها با تاکيد بر وجود يک گزينه نظامی معتبرعليه جمهوری اسلامی ايران، حاکمان تهران ممکن است که از برنامه هسته ای خود دست بکشند.

آقای نتانياهو گفت: «تنها نگرانی جدی جهان اين است: ايران، ايران، ايران.»

نخست وزير اسرائيل شامگاه سه شنبه در ديدار با نمايندگان دهها خبرنگار خارجی فعال در اسرائيل گفت: تنها باری که ايران برنامه هسته ای خود را مدتی متوقف کرد، زمانی بود که از احتمال جدی بودن گزينه نظامی ترسيده بود.

آقای نتانياهو گفت: تا قبل از سال ۲۰۰۳، ايران به مدت پانزده سال برنامه هسته ای اش را مخفيانه پيش برد و زمانی که احساس خطر جدی کرد، غنی سازی اورانيوم را تعليق کرد.

درهمه ارزيابی های پيشين غرب آمده بود که ايران در سال ۲۰۰۳، زمانی که آمريکا حمله به عراق را برنامه ريزی می کرد و در سرآغاز آن بود، احساس کرد که حمله نظامی آمريکا می تواند به طور جدی متوجه ايران نيز باشد و لذا غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.

بنيامين نتانياهو در سخنرانی خود افزود: همان گونه که دو ماه پيش (در همايش سران و نمايندگان جوامع يهودی آمريکای شمالی) در نئو اورلئان آمريکا گفتم، تحريم ها عليه ايران زمانی کارساز است که با يک گزينه نظامی معتبر مورد حمايت قرار گيرد.

سخنان دو ماه پيش نتانياهو از سوی رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، رد شده بود.

در همين حال، آقای نتانياهو در سخنرانی سه شنبه شب خود گفت: «بودن يک گزينه نظامی معتبر الزاما به معنی عملی کردن آن نيست.»

نخست وزير اسرائيل نگفت که آيا اسرائيل بايد گزينه نظامی را به عنوان آخرين راهکار عملی کند يا نه اما وی ابراز «اطمينان» کرد که تنها هدف برنامه هسته ای ايران، توليد بمب اتمی است؛ ادعايی که در طول سالها به طور سيستماتيک و قاطعانه از سوی ايران رد شده است.

آقای نتانياهو همچنين گفت: «مچ ايران بارها باز شد؛ سر بزنگاه فريبکاری هايشان برای ادامه برنامه هسته ای محرمانه اش بر ملا شده و درست در حالی که مشغول ساخت تاسيسات مهم هسته ای ديگری بوده، جهان به رازش پی برده است.»

اسرائيل از سالها پيش از برنامه هسته ای ايران احساس خطر می کرد اما از زمان رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در ايران که او غنی سازی را از سر گرفت و همزمان از نابودی اسرائيل از نقشه جغرافيا سخن گفت و هولوکاست را نيز انکار کرد، احساس «خطر» در اسرائيل جدی تر شد.

نخست وزير اسرائيل در سخنرانی سه شنبه شب خود همچنين آشکارا گفت که با نظر مئير داگان، رييس پيشين موساد در زمينه موعد احتمالی که او برای دستيابی ايران به سلاح اتمی بيان کرد، مخالف است.

آقای نتانياهو با رد علنی سخنان مئير داگان گفت اين احتمال که ايران بتواند زودتر از سال ۲۰۱۵ به سلاح هسته ای برسد، وجود دارد.

آقای نتانياهو تاکيد کرد که خطرايران کمتر نشده و همچنان باقی است.

مئير داگان ششم ژانويه در آخرين روز حضور خود در موساد، در سخنانی گفت که به دليل مشکلات فنی و عواقب جدی تحريم ها بر ايران و يک سری مسائل ديگر، ايران دست کم تا سال ۲۰۱۵ نخواهد توانست سلاح هسته ای داشته باشد.

خبرگزاری ها تاکيد کرده بودند آقای داگان، که خود از ژنرال های پيشين ارتش اسرائيل بود، با گزينه نظامی عليه تاسيسات هسته ای ايران مخالفت می کرد.

در زمانی که داگان به مدت هشت سال رييس موساد بود، هيچ يک از سه نخست وزيری که رييس او محسوب می شدند؛ آريل شارون، اهود اولمرت و بنيامين نتانياهو، با نظراتش به طور علنی مخالفت نکرده بودند و اصولا هيچ نظری از رييس موساد در رسانه ها منتشر نمی شد.

اين نخستين بار است که تنها با گذشت کمتر از يک هفته از پایان رياست داگان بر موساد، يک اختلاف مهم ميان او و نتانياهو از سوی خود نخست وزير اسرائيل علنی می شود.

اين درحالی است که نتانياهو تمايل چندانی به گزينش فرد جايگزينی برای رياست موساد نداشت و اگر امکان قانونی آن فراهم بود، بنا به ارزيابی رسانه های اسرائيل، قويا می خواست که داگان همچنان رييس تشکيلات جاسوسی کشور باقی بماند.

آقای داگان بیش از هشت سال در اين مقام بود؛ دوره ای که در سازمان های اسرائيلی بسيار طولانی محسوب می شود.

نخست وزير اسرائيل در سخنرانی سه شنبه شب خود اين را هم اضافه کرد که تحريم ها عليه ايران بايد مستقيم و از نظر مالی گسترده تر، و «دو برابر» شود و افزود که تحريم ها «بايد با اين درک از سوی ايران همراه باشد که اگر هدف جامعه بين المللی حاصل نشود، گزينه نظامی موثری پشت سر تحريم ها می آيد.»

به گزارش روزنامه اسرائيلی جروزالم پست، آقای نتانياهو آشکارا از اينکه مذاکرات تازه ايران با گروه ۱+۵ به دولت ايران فرصت بيشتری داده است، ناخشنود است؛ گفت و گوهايی که قرار است دور ديگری از آن هفته آینده در استانبول ترکيه برگزار شود.

نخست وزير اسرائيل همچنين سه شنبه شب گفت که «جهان به ماهيت وحشيانه حکومت ايران پی برده است.»

نخست وزيراسرائيل در برابر خبرنگاران خارجی مقيم اسرائيل افزود که تلاش دولت او برای صلح با فلسطينی ها و اعراب جدی است و استدلال کرد «زمانی که شصت هزار راکت و موشک به سوی کشور شما نشانه گيری شده باشد، مسلم است که مشتاق صلح خواهيد بود.»
XS
SM
MD
LG