لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

درخواست‌ها برای آزادی نسرین ستوده و چهار روزنامه‌نگار زن بازداشتی


همزمان با اعتراض ده‌ها نویسنده مرتبط با سازمان بین‌المللی قلم به حکم صادره برای نسرین ستوده، ده‌ها فعال سیاسی و مدنی ایرانی نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی چهار زن روزنامه‌نگار شده‌اند که در زندان به سر می‌برند.

دو روز پیش کمیته نویسندگان زندانی انجمن بین‌المللی قلم و نیز انجمن قلم آمریکا در بیانیه مشترکی با محکوم کردن حکم کم‌سابقه، زندان درازمدت و محدودیت شغلی برای نسرین ستوده، وکیل دادگستری، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شدند.

در این بیانیه که به امضای ده‌ها نویسنده مرتبط با انجمن بین‌المللی قلم رسیده است، با اشاره به حکم صادره برای نسرین ستوده، از جمله ۲۰ سال محرومیت وی از حرفه وکالت، آمده است که «ما بر این باوریم که وی تنها به دلیل اقدامات صلح‌آمیزش در چارچوب آزادی بیان که در ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی مورد تصریح قرار گرفته و ایران از امضاکنندگان آن است، مشمول چنین حکمی قرار گرفته است».

خانم ستوده که در سال‌های اخیر وکالت بسیاری از پرونده‌های حقوق بشری را بر عهده داشته است، علاوه بر ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت شغلی، به ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شده است.

تاکنون سازمان‌های حقوق بشری بسیاری نظیر عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر،‌ گزارشگران بدون مرز و همچنین شخصیت‌های سیاسی و مدنی نظیر واتسلاو هاول، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری چک، شیرین عبادی، حقوقدان، و زهرا رهنورد، از چهره‌های شاخص جنبش سبز و همسر میرحسین موسوی، بازداشت خانم ستوده را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند.

در مهرماه امسال نیز ۱۶۰۰ تن، از جمله ۹۰۰ فعال سیاسی و مدنی، در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادامه بازداشت خانم ستوده، خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شدند.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، نیز در مقاله‌ای که به تازگی در روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال منتشر کرد یادآور شده است که حکم صادره برای نسرین ستوده «تازه‌ترین نمونه حمله بی‌امان دولت ایران به صدای برحق عدالت است و جای آن دارد که واکنش همگان را به همراه داشته باشد».

همزمان با این اقدام یکصد و هفتاد نفر از فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویی و مطبوعاتی نیز به همراه گروهی از فعالان جنبش سبز و خانواده‌های زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری ریحانه طباطبایی، نازنین خسروانی، ساجده کیانوش‌راد و فرزانه روستایی، چهار روزنامه‌نگار زنی شده‌اند که در هفته‌های اخیر به دلیل آن چه دادستان تهران جرائم امنیتی نامیده بازداشت شده‌اند.

در این بیانیه بزرگ‌ترین اتهام برخی از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات، «دلسوزی برای عزت ملت و تلاش جهت حفظ سلامت بنیان‌های انقلاب و سرفرازی ایران و جلوگیری از بدعت‌ها در دین» عنوان شده و آمده است که امضاکنندگان به عنوان جمعی از «همفکران، دوستان و همراهان» ساجده کیانوش‌راد، ریحانه طباطبایی، نازنین خسروانی و فرزانه روستایی، خواستار «اجرای قانون اساسی و برخورد عادلانه بر اساس شرایط و آزادی هرچه سریع‌تر» آنان هستند.

این بیانیه تأکید می‌کند که این چهار روزنامه‌نگار «جز در چهارچوب قانون و با نیت خیر گامی برنداشته‌اند و اساساً جز فعالیت در رسانه‌های قانونی کشور در کارنامه خود هیچ ندارند».

در این بیانیه که به امضای زهرا رهنورد نیز رسیده است، از مسئولان دستگاه قضایی خواسته شده تا آزادی فوری روزنامه‌نگاران را پیگیری کنند.
XS
SM
MD
LG