لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

سفیر افغانستان به وزارت خارجه احضار شد


وزارت خارجه ایران اعلام کرد، در پی تجمع «عده‌ای» در مقابل سفارت ایران در کابل و «تعرض» به سفارتخانه، سفیر افغانستان در تهران، روز شنبه به وزارت خارجه احضار شده است.

روز پنجشنبه، شماری از شهروندان افغان، در اعتراض به سیاست‌های ایران در قبال افغانستان و نیز جلوگیری از عبور تانکرهای سوخت، با تجمع در مقابل سفارت ایران در کابل، علیه مقام‌های ایرانی شعار سر داده و تصاویر محمود احمدی‌نژاد را به آتش کشیدند. در این اجتماع همچنین معترضان به سفارت ایران تخم مرغ و رنگ پرتاب کردند.

به گفته‌ برخی از مقام‌های افغان و نیز رسانه‌های غربی، از آنجا که تهران معتقد است سوخت ارسالی، برای نیروهای ناتو و آمریکایی فرستاده می‌شود، عبور تانکرهای سوخت را محدود کرده است.

در بیانیه اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ایران آمده است: «به دنبال تجمع عده‌ای در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در كابل و تعرض به آن سفارتخانه، عبیدالله عبید، سفیر افغانستان در تهران به وزارت امور خارجه كشورمان احضار و ضمن تسلیم یادداشت اعتراضیه دولت جمهوری اسلامی ایران به نامبرده، مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تعرضات به وی ابلاغ شد.»

برپایه این بیانیه، محمد علی قانع‌زاده، مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران، «ضمن مغایر دانستن این اقدامات با روند حاکم بر مناسبات دو کشور» نسبت به «تاثیرات منفی این گونه تحركات بر روابط» ایران و افغانستان هشدار داده است.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران همچنین خواسته است دولت افغانستان با «عاملان این حادثه برخورد قانونی» بکند.

پیش از این، فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل، از مقام‌های افغانستان خواسته بود سازمان‌دهندگان اجتماع در مقابل سفارتخانه ایران بازداشت شوند.

سفیر ایران همچنین هشدار داده بود که «در صورت عدم شناسایی عوامل اصلی حرکت مشکوک» احتمال تجدیدنظر جمهوری اسلامی در مورد «ترانزیت سوخت یا در برخی مسائل» نیز هست.

در حالی که یکی از موارد اعتراضی تجمع‌کنندگان افغان، محدودیت در عبور سوخت از ایران عنوان شده است، به تازگی فدا حسین مالکی، به صراحت اعلام کرد که ایران، «برای انتقال فرآورده‌های نفتی تجار افغانستانی ملاحظاتی دارد.»

سفیر ایران در کابل ضمن اینکه اظهار داشت «ایران قصد جلوگیری از انتقال سوخت برای مصارف افغان‌ها را ندارد،» تصریح کرد: «سوخت مردم را تامین می‌كنیم ، منتهی هیچ كس حق ندارد آن را در اختیار نظامیان كشوری قرار دهد كه از آن علیه منافع مردم ایران، افغانستان و پاكستان استفاده كند.»

در همین حال رادیو آزادی افغانستان گزارش داده است روز شنبه نیز اجتماع دیگری در برابر کنسولگری ایران در ولایت هرات از سوی شهروندان این کشور صورت گرفته است.

بریایه این گزارش، اجتماع‌کنندگان نسبت به ممانعت ایران از عبور تانکرهای سوخت و نیز «برخورد نادرست» با افغان‌ها شعار سر داده‌اند.
XS
SM
MD
LG