لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

ایران گزارش دیلی‌تلگراف در مورد ایمن نبودن نیروگاه بوشهر را رد کرد


در واکنش به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف که در آن به «نگرانی دانشمندان اتمی روس» از احتمال وقوع فاجعه اتمی در بوشهر اشاره شده، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این اخبار را «جنگ روانی» خواند و بر امنیت نیروگاه بوشهر تاکید کرد.

روز دوشنبه، روزنامه دیلی‌تلگراف، چاپ لندن، به نقل از سازمان‌های جاسوسی غربی نوشت، گروهی از دانشمندان هسته‌ای روسی در گزارشی به کرملین درباره خساراتی که ویروس استاکس‌نت به رایانه‌های نیروگاه بوشهر زده، ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

حمید خادم قائمی، سخنگو و مدیرکل روابط عمومی انرژی اتمی ایران، در واکنش به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف گفت: «ویروس استاکس‌نت هیچ‌گونه تاثیر منفی بر روند پیشرفت فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است و همان‌طور که ریاست سازمان انرژی اتمی تاکید کرده ‌است، از حدود یک سال و نیم پیش، کارشناسان و متخصصان امنیتی سازمان با هوشیاری کامل این ویروس را شناسایی کرده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت: «به نظر می‌رسد این‌گونه شایعات در راستای عملیات جنگ روانی و در آستانه‌ مذاکرات ۱+۵ صورت گرفته است.»

درهمین حال، خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، نیز گزارش داده است که سرگئی نویکوف، یک سخنگوی شرکت روس‌اتم، آلودگی رایانه‌های نیروگاه اتمی بوشهر را تکذیب کرده است.

سرگئی نویکوف دراین باره گفت: «هیچ ویروسی در شبکه رایانه‌ای این نیروگاه وجود ندارد؛ به‌ویژه در واحدهایی که مربوط به امنیت است؛ چراکه این شبکه کاملا جدا و از خارج است.»

روزنامه دیلی‌تلگراف، به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده نوشته است، دانشمندان روسیه به مسکو هشدار داده‌اند که اگر ایران آنها را مجبور کند در مدت زمان تعیین شده، نیروگاه بوشهر راه‌‌اندازی شود، احتمال دارد، «چرنوبیل» دیگری رقم بخورد.

بنا به ادعای این روزنامه، پس از اینکه دانشمندان روسیه از بی‌توجهی ایران به ایمنی نیروگاه بوشهر مایوس و نگران شدند، تصمیم گرفتند مستقیما وارد عمل شده و از مسکو بخواهند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را دست کم تا پایان سال جاری میلادی به تعویق بیندازد.

دیلی‌تلگراف همچنین نوشته که به نسخه‌ای از گزارش دانشمندان اتمی روس دست یافته است؛ دیلی‌تلگراف می‌افزاید دانشمندان روس به مسکو نوشته‌اند با توجه به «انجام تست‌های خیلی ساده و ابتدایی»، گروه روس نمی‌تواند «ایمنی راه‌اندازی توام با ایمنی این رآکتور را تضمین کند.»

مطابق با آنچه که روزنامه دیلی‌تلگراف منتشر کرده است، دانشمندان روسی همچنین مقام‌های ایرانی را متهم کرده‌اند که تحت فشار سیاسی، ضرب‌الاجل سفت‌و سختی وضع کرده‌اند.

برپایه گزارش دیلی تلگراف، دانشمندان اتمی روس، همچنین مقام‌های ایرانی را متهم کرده‌اند که نسبت به «جان انسان‌ها بی‌تفاوت» هستند و به کرملین هشدار داده‌اند که روسیه یک بار دیگر می‌تواند به خاطر «چرنوبیلی دیگر» مورد سرزنش قرار گیرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه در گزارشی نوشت، ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت کار مشترک سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است که در سایت هسته‌ای دیمونای اسرائیل در صحرای «نقب» ساخته شده است.

برپایه این گزارش که در نیویورک‌تایمز منتشر شده است، بر روی پرورش این ویروس دو سال وقت صرف شده و سرانجام به رایانه‌های تاسیسات اتمی ایران انتقال داده شده است.

این گزارش می‌افزاید در تاسیسات اتمی دیمونا، این ویروس بر روی سانتریفیوژهای مشابهی که ایران از آن استفاده می‌کند، آزمایش شده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، ویروس استاکس‌نت به رایانه‌ها چنین القا می‌کند که سانتریفیوژها به صورت عادی مشغول کار هستند اما در واقعیت عملکرد آنها به خرابی این دستگاه‌ها می‌انجامد.
XS
SM
MD
LG