لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

احمدی نژاد: با ۱۰۰ هزار قطعنامه هم برنامه هسته ای متوقف نمی شود


محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران
محمود احمدی نژاد می گويد که تحريم ها نمی تواند برنامه هسته ای ايران را متوقف کند و اظهار داشت: «مستکبران با ۱۰۰ هزار قطعنامه هم نمی توانند پيشرفت هسته ای ايران را متوقف کنند.» همزمان سعيد جليلی مسئوليت حملات اينترنتی به تاسيسات ايران را متوجه آمريکا دانست.

رييس جمهور اسلامی ايران در جمع کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است که «ما در موضوع هسته ای جلو می رويم و آنها قطعنامه می دهند. مهم نيست هزار تا قطعنامه بدهند مهم اين است که ايران هسته ای شد حالا بگويند ايران می خواهد بمب اتم بسازد خوب بگويند مهم نيست.»

اظهارات وی در حالی بيان می شود که قرار است نمايندگان ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در روزهای ۲۱ و ۲۲ ژانويه در استانبول ترکيه گردهم آيند و درباره پرونده هسته ای تهران مذاکره کنند.

ايران که از سوی شورای امنيت سازمان ملل با چهار قطعنامه تحريمی روبرو شده است گفته که حاضر نيست در زمينه حقوق هسته ای خود عقب نشينی کند.

يک تحليلگر موسسه تحقيقاتی «لگاتوم» لندن در گزارشی تاکيد کرده است که بعيد است تحريم ها تغييری در موضع رهبران جمهوری اسلامی ايجاد کند.

جاناتان پاريس در اين گزارش نوشته است: «واقعيت اين است که حتی اگر اقتصاد (ايران) دچار آسيب شود، اين موضوع جای کمی در محاسبات خامنه ای و احمدی نژاد دارد.»

وی افزوده است: «در صورتی که تحريم ها شدت پيدا نکند، غير محتمل است که رهبران ايران به تحريم به عنوان يک تهديد داخلی عليه قدرت خود نگاه کنند.»

اين تحليلگر سياسی گفته است: «فشارهای فزاينده ای مورد نياز است تا رهبران ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور دست به مصالحه بزنند.»

«مسئولیت حملات اینترنتی با آمریکاست»

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در گفت و گو با يک شبکه تلويزيونی، آمريکا را درحملات اينترنتی عليه تاسيسات هسته ای تهران مقصر دانست و همزمان مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است که اطلاعات کمی درباره کرم استاکس نت دارد.

آقای جليلی در گفت و گو با شبکه آمريکايی «ان بی سی» گفته است: «تحقيقات ايران نشان می دهد که ايالات متحده در پشت حمله اينترنتی به تاسيسات هسته ايش است.»

بر اساس گزارشی که روزنامه نيويورک تايمز در روز يکشنبه منتشر کرد، تاخير بوجود آمده در برنامه هسته ای ايران، نتيجه آزمايش مشترک اسرائيلی- آمريکايی است، زيرا کرم اينترنتی «استاکس نت»، که به روند غنی سازی اورانيوم در ايران ضربه زده است، ابتدا در کوره هسته ای ديمونای اسرائيل آزمايش شده بود.

اين روزنامه افزوده است که در جريان حمله اينترنتی ياد شده، يک پنجم از سانتريفوژهای غنی سازی اورانيوم در ايران از کار افتاده اند.

این در حالی است که سعيد جليلی می گويد که برخلاف گزارش های منتشره، اين حملات خسارت چندانی وارد نکرده است.

وی با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی آمريکا، اظهار داشت: «آنهايی که اين کار را انجام داده اند می توانند مشاهده کنند که در اين زمينه موفق نبوده اند و ما پيشرفت های خود را ادامه می دهيم.»

دبير شورای عالی امنيتی ملی ايران، آمريکا را نيز در برابر حملات اينترنتی «ضعيف و آسيب پذير» توصيف کرد.

روزنامه نيويورک تايمز به نقل از کسانی که آنها را مقامات امنيتی و کارشناسان اطلاعاتی معرفی کرده ولی نام شان را ذکر نکرده است، نوشت: «اسرائيل در تاسيسات ديمونا، سانتريفوژهایی مشابه با دستگاه های گريز از مرکز ايران را که در تاسيسات غنی سازی نطنز نصب شده‌اند، توليد کرده بود.»

يک «کارشناس اطلاعات هسته ای» آمريکايی نیز به نيويورک تايمز گفته است دليل اين که کرم رايانه ای استاکس نت، موثر واقع شد، نتيجه موفق آزمايش ها بر روی همان نوع سانتريفوژها بود.

در همين حال، يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که به هند سفر کرده است در يک کنفرانس خبری گفت که «اطلاعات کمی درباره استاکس نت دارد». وی در اين زمينه توضيح بيشتری نداد.

مقام های ايرانی علاوه بر متهم کردن غرب در ماجرای استاکس نت همچنین عوامل خارجی و به طور مشخص اسرائيل را متهم کرده اند که در ترور سه متخصص هسته ای ايران که طی يکسال گذشته به وقوع پیوسته، دست داشته اند.

تهران روز دوشنبه اعلام کرد که از اسرائيل به دليل آنچه که دست داشتن در ترورمسعود علي‌محمدی خواند، به سازمان ملل شکايت خواهد کرد.

آقای جليلی در گفت و گو با شکبه ان بی سی آمريکا اظهار داشت: «ما معتقديم که رابطه معناداری ميان قطعنامه های شورای امنيت (برای تحريم ايران) و چنين اقدام هايی وجود دارد.»

وی افزود: «سوال بزرگی پيش روی جامعه بين المللی است و آن اينکه، نام دانشمندان يک کشور در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل می آيد و به دنبال آن، تروريست ها اين افراد را به قتل می رسانند.»

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در عين حال نسبت به نتايج گفت و گوهای ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان بر سر پرونده هسته ای تهران ابراز خوشبينی کرد.

در همين حال، محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، روز سه شنبه بار ديگر بر ادامه مسير هسته ای ايران تاکيد کرد و گفت: «ما در موضوع هسته ای جلو می رويم و آنها قطعنامه می دهند. مهم نيست هزار تا قطعنامه بدهند مهم اين است که ايران هسته ای شد حالا بگويند ايران می خواهد بمب اتم بسازد، خوب بگويند، مهم نيست.»

جمهوری اسلامی ايران از سوی کشورهای غربی متهم شده که در پی دستيابی به دانش ساخت سلاح هسته ای است ولی تهران اين اتهام‌ها را تکذيب می کند.
XS
SM
MD
LG