لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

تاکید رهبران آمریکا و چین بر اهمیت روابط بین دو کشور


هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین (چپ) و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۹ ژانویه ۲۰۱۱.
هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین (چپ) و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۹ ژانویه ۲۰۱۱.
هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین، و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در یک نشست خبری بر اهمیت روابط فیمابین و احترامی که میان آنها وجود دارد تأکید کردند.

هو جین‌تائو اعلام کرد که چین آماده است تا بر پایه احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی چین، گفت‌وگو در خصوص حقوق بشر را پی‌گیری کند.

هو جین‌تائو، که در نشست خبری پس از دیدار با همتای آمریکایی خود باراک اوباما سخن می گفت، اذعان کرد که در زمینه حقوق بشر در چین «هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود.»

دیدار رهبران آمریکا و چین که روز چهارشنبه در کاخ سفید انجام شد مهم‌ترین دیدار رهبران دو کشور در ۳۰ سال اخیر به‌شمار می‌رود. باراک اوباما، سفر هو جین‌تائو به ایالات متحده را «پایه‌ای برای سی سال دیگر از روابط میان دو ملت» نامیده‌است.

رئیس جمهوری چین پس از این دیدار در نشست خبری مشترک خود در کاخ سفید با پرسش‌های متعددی در مورد وضعیت حقوق بشر در چین مواجه شد.

هو جین‌تائو پس از بی‌پاسخ گذاشتن سؤالات اول در مورد حقوق بشر در چین، پس از تکرار این پرسش‌ها اظهار داشت: «چین جهان‌شمول بودن حقوق بشر را به‌رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد اما در عین حال ما معتقدیم که در زمینه حقوق بشر شرایط متفاوت کشورها را نیز باید در نظر داشت.»

وی با اذعان به این‌که «کار زیادی در زمینه حقوق بشر در چین باید انجام شود» افزود: «چین یک کشور در حال توسعه با جمعیتی عظیم است و کشور در حال توسعه‌ای است که در مرحله‌ای حیاتی از اصلاحات خود به‌سر می‌برد.»

رئیس جمهوری چین با این حال در ادامه گفت که کشورش در پیوند با حقوق بشر «پیشرفت عظیمی» کرده‌است و «همیشه متعهد» به حمایت از حقوق بشر و گسترش این حقوق بوده‌است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در این نشست خبری مشترک اظهار داشت که پکن و واشینگتن دیدگاه‌های متفاوتی در ارتباط با حقوق بشر و آزادی دارند.

وی گفت: «نظام سیاسی چین با ما تفاوت دارد و چین نسبت به ما در مرحله متفاوتی از توسعه قرار دارد.» باراک اوباما با افزودن این‌که مسائلی مانند آزادی‌های بیان، مذهب و اجتماعات، گهگاه منشأ تنش میان دو کشور می‌شوند اظهار داشت: «اما به نظر من از زمان نخستین عادی‌سازی مناسبات میان ایالات متحده و چین در ۳۰ سال پیش، کشور چین راه تکاملی را پیموده است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: « انتظار من این است که ۳۰ سال پس از این ما شاهد تکامل و دگرگونی‌های بیشتری باشیم.»

کاخ سفید، مراسم و مناسبت‌های متعددی را برای پذیرایی از رئیس جمهور چین تدارک دیده‌است و هو جین‌تائو قرار است در این سفر با شماری از قدرت‌مندترین رهبران تجاری آمریکا از شرکت‌هایی چون جنرال الکتریک، کوکاکولا و بوئینگ دیدار کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر هو جین‌تائو به آمریکا از چین خواست مخالفان، از جمله لیو شیائوبو، برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۰ را آزاد کند.

خانم کلینتون در آستانه این سفر آقای هو در سخنانی گفت که حقوق بشر جهانشمول است و مسائل مربوط به آن در چین بیانگر آن است که دولت این کشور «به وعده‌های خود عمل نکرده‌است.»
XS
SM
MD
LG