لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

«مذاکرات دوجانبه کاترین اشتون و سعید جلیلی بی نتیجه بود»


يک ديپلمات می گويد مذاکرات رو دروی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اروپا و نماينده گروه ۱+۵ ، با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در بعداز ظهر روز جمعه «نتيجه ای» نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين ديپلمات که بعداز يک ساعت نيم مذاکره سعيد جليلی و کاترين اشتون صحبت می کرد، افزود:«آنها درباره مسايل بسياری حرف زدند، ولی مواضع همان است که بود. منصفانه خواهد بود که بگويم اين (ديدار) دوجانبه نتيجه ای در پی نداشته است.»

ديدار دوجانبه کاترين اشتون و سعيد جليلی بخشی از مذاکرات نمايندگان گروه ۱+۵ و ايران است.

اين ديپلمات که نامش فاش نشده می گويد، ايران دو پيش شرط برای آغاز مذاکره درباره مبادله سوخت هسته ای مطرح کرد.

به گفته اين ديپلمات، ایران دوپيش شرط «پذيرش حق ايران در غنی سازی اورانيوم و لغو تحريم ها عليه جمهوری اسلامی» را مطرح کرده است.

در حالی ايران خواستار به رسمیت شناختن حق خود در ادامه غنی سازی اورانيوم شده است که گروه ۱+۵ همواره از ايران خواسته است تا با اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را تعلیق کند.ايران تاکنون با سرپيچی از از قطعنامه های شورای امنيت برنامه های غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


در همین حال گزارش ها حاکی است که در ديدارهای جداگانه در عصر روزجمعه مذاکره‌کننده ارشد ايران با نمايندگان گروه ۱+۵ پس از ديدار کاترين اشتون با سرگئی ريابکوف ، معاون وزير خارجه روسيه ديدار کرده است. سعيد جليلی همچنين روز جمعه با احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه، نيز ديدار کرده است.

مذاکرات ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، در استانبول روز شنبه نيز ادامه خواهد داشت.

«مذاکرات رودرو با آمريکا»

دور اول مذاکرات هسته ای دو روزه ايران و گروه ۱+۵ در استانبول پايان يافت و در حالی گفت وگوهای بعد از ظهر جمعه آغاز شد که برخی از خبرگزاری از فشار بر ايران برای برگزاری ديدار دوجانبه با نمايندگان آمريکا خبر داده اند.

يک مقام نزديک به گفت وگوی گروه ۱+۵ و ايران در استانبول دراين زمينه به خبرگزاری فرانسه گفته است:«شش کشور به پيشرفتی دست نخواهند يافت، مگر اين که (ايرانی ها ديداری) دوجانبه با آمريکايی ها داشته باشند.»

اين ديپلمات که نخواسته است نامش فاش شود، اضافه کرده است:«احساس من اين است که ايرانی ها تمايلی به ديدار با آمريکايی ها ندارند.»

«فضای مثبت»

پس از پایان دور اول گفت وگو در صبح روز جمعه ، ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی ايران در حاشيه نشست ايران با گروه ۱+۵، فضای موجود در اجلاس استانبول را مثبت خوانده گفته بود:« به هيچ عنوان در اين دور از مذاکرات صحبتی درباره غنی سازی صورت نگرفته و حقوق هسته ای ایران نيز موضوع بحث نبوده است.»

درهمين حال، يک ديپلمات های غربی به خبرگزاری فرانسه گفته است در مذاکرات صبح روز جمعه مساله مبادله سوخت هسته ای به صورت مستقيم مطرح نشده است.

در پاييز سال گذشته گروه وين، متشکل از کشورهای ايالات متحده، فرانسه و روسيه به همراه آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران پيشنهاد داده بود که ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را طی يک محموله به روسيه انتقال داده و پس از طی مدتی، در برابر ۱۲۰ کيلوگرم ميله سوخت ۲۰ درصدی از فرانسه تحويل بگيرد.

تهران با پيشنهاد وين درآغاز موافقت کرده اما سپس اعلام کرد خروج اورانيوم از کشور، خط قرمز نظام است و مبادله بايد در خاک ايران صورت بگيرد که از سوی گروه وين پذيرفته نشد.

در آن هنگام با هر چه محتمل‌ شدن تصويب دور جديد تحريم‌ها‌در شورای امنيت، تهران در ارديبهشت ماه، ابتکار عمل ترکيه و برزيل را پذيرفت و توافق کرد اورانيوم خود را در خاک ترکيه به امانت بگذارد.

با اين حال کشورهای غربی به رغم استقبال اوليه، از پذيرش اين توافقنامه خودداری کردند و سرانجام در ۲۰ خردادماه امسال دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را در شورای امنيت به تصويب رساندند.
XS
SM
MD
LG