لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

انفجار در فرودگاه مسکو دست‌کم ۳۵ کشته بر جای گذاشت


انفجار یک بمب در سالن پرواز فرودگاه مسکو، روز دوشنبه باعث کشته شدن دست‌کم ۳۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۶۰ تن دیگر شد

خبرگزاری روسی «ریا نوستی» این خبر را از قول مقام‌های وزارت بهداشت روسیه نقل کرده و می‌گوید که این بمب احتمالاً توسط «یک بمب‌گذار انتحاری» منفجر شده‌است.

یــِلِنا گالانُوا، سخنگوی فرودگاه مسکو تعداد کشته‌شدگان را در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه، «دست کم ۳۵ نفر» ذکر کرده‌است.

بنا به گزارش‌ها، این بمب در فرودگاه بین‌المللی «دامادیدووا» منفجر شده که در شرق مسکو قرار دارد و از فرودگاه‌های پرتردد این کشور است.

این فرودگاه عموماً به عنوان مدرن‌ترین فرودگاه مسکو معروف است اما پیش از این در مورد وضعیت امنیتی آن سؤالاتی مطرح بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه، مأموران روسی می‌گویند که در محل این انفجار سر فردی ۳۰ تا ۳۵ ساله را «با ظاهر عرب» یافته‌اند که به باور این مأموران «به احتمال زیاد» متعلق به بمبگذار انتحاری است.

این در حالی است که به گزارش همین خبرگزاری، دیگر مقام‌های امنیتی روسیه می‌گویند که فرد بمب‌گذار روز دوشنبه در فرودگاه مسکو «احتمالاً از اهالی قفقاز شمالی بوده‌است.»

منطقه شمال قفقاز که جمهوری چچن نیز در آن واقع شده در سال‌های گذشته صحنه درگیری میان نیروهای روسی و اسلامگرایان محلی بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه که پس از شنیدن خبر این انفجار، سفر خود به مجمع اقتصاد جهانی داوس را لغو کرده‌است، روز دوشنبه گفت که عاملان این بمب‌گذاری را «دستگیر خواهد کرد و به مجازات عملشان خواهد رساند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آنتلانتیک شمالی، ناتو، روز دوشنبه پس از دریافت خبر انفجار در فرودگاه مسکو، «همبستگی» این ائتلاف نظامی را با روسیه اعلام کرد.

در سال ۲۰۰۴ نیز دو بمب‌گذار انتحاری توانستند با خرید غیرقانونی بلیط در فرودگاه دامادیدووا، سوار دو هواپیمای جدا شده و با منفجر کردن خود در حین پرواز، ۹۰ نفر از مسافران را به قتل برسانند.

چندی پیش در ماه مارس نیز در بمب‌گذاری‌هایی که در مترو مسکو انجام شد ۳۹ نفر کشته شده و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. در ماه دسامبر ۲۰۰۹، شورشیان چچن مسئولیت انفجار بمب در قطار سریع‌السیر خط مسکو به سن‌پترزبورگ را برعهده گرفتند. در آن بمب‌گذاری ۲۶ تن جان خود را از دست داده و شمار بسیاری نیز مجروح شدند.
XS
SM
MD
LG