لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

ارزیابی رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل درباره توان اتمی ایران


رئیس تازه سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و «ایران می‌تواند تا دو سال دیگر بمب اتم بسازد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرلشگر آویوْ کوچاوی، رئیس جدید سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان)، این مطلب را در نخستین جلسه توجیهی خود خطاب به هیاتی مرتبط با امور دفاعی متشکل از نمایندگان پارلمان این کشور بیان کرده‌است.

بنا بر این گزارش، آویو کوچاوی به این هیئت گفت: «تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثر گذاشته‌اند اما بر برنامه هسته‌ای ایران تأثیری نداشته‌اند.»

گفته‌های آویو کوچاری در حالی بیان می‌شود که مئیر داگان، رئیس تازه بازنشسته شده سازمان موساد، ماه گذشته گفت که «به دلیل مشکلات فنی و عواقب جدی تحریم‌ها بر ایران و یک سری مسائل دیگر»، تهران قادر نیست تا چهار سال آینده به بمب اتمی دست یابد.
به گفته تحلیلگران، میان موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، و آمان، سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل رقابت وجود دارد.

آویو کوچاوی، رئیس سازمان آمان، روز سه‌شنبه در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: «موضوع، دیگر این نیست که ایران چه وقت به بمب دست می‌یابد بلکه این است که چقدر وقت باقی مانده تا رهبر ایران تصمیم بگیرد غنی‌سازی اورانیوم را ارتقا دهد.»

اشاره آویو کوچاری به پروژه غنی‌سازی با درجه خلوص پایین است که ایران هم‌اینک به پیش می‌برد و می‌گوید که هدف از آن مقاصد صلح‌آمیز است.

رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل در ادامه سخنانش افزود: «بر اساس زیرساخت‌ها و دانش فنی و اورانیومی که آنها در دست دارند، ظرف یک سال یا دو سال پس از اینکه او (رهبر ایران) این تصمیم را بگیرد، آنها سلاح هسته‌ای خواهند داشت.»

این سخنان در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز از توانایی ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای «پس از سال ۲۰۱۵» خبر داده‌اند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که رهبران ایران هنوز تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای ایران نگرفته‌اند و برخی از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که مشکلات اخیر در ارتباط با تجهیزات هسته‌ای و افراد درگیر در آن، برنامه اتمی ایران را دو سال یا بیشتر به تاخیر انداخته‌است.

اسرائیل از سال‌ها پیش، از برنامه هسته‌ای ایران احساس خطر می‌کرد اما از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران که او غنی‌سازی را از سر گرفت و همزمان از نابودی اسرائیل از نقشه جغرافیا سخن گفت و هولوکاست را نیز انکار کرد، احساس «خطر» در اسرائیل جدی‌تر شد.
XS
SM
MD
LG