لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

روسيه: ناتو درباره حمله ويروس استاکس نت به نيروگاه بوشهر تحقيق کند


تصویری از داخل نیروگاه اتمی بوشهر
تصویری از داخل نیروگاه اتمی بوشهر
روسيه از پيمان آتلانيتک شمالی، ناتو، خواسته است تا درباره حمله ويروس استاکس‌نت به نيروگاه اتمی بوشهر تحقيق کند و گفته است چنين اقدامی می توانست به فاجعه اتمی مانند «چرنوبيل» منجر شود.

دميتری روگوزين، سفير روسيه در ناتو، گفته است که حمله ويروس استاکس نت به راکتور بوشهر باعث شده بود که سانتريفوژها با سرعتی خارج از کنترل به چرخش دربيايند.

دميتری روگوزين با تشبيه استاکس نت به مين های انفجاری گفته است: «اين ويروس، خيلی سمی و بسيار خطرناک است، که می توانست پيامدهای بسيار جدی داشته باشد.»

سفير روسيه در ناتو اضافه کرده است :«اين «مين ها می توانند باعث وقوع يک چرنوبيل جديد شوند.»

دميتری گوزين افزوده است: «ناتو در اين باره تحقيق کند. اين مساله شخصی نيست.»

در سال ۱۹۸۶ انفجار نيروگاه ساخت روسيه چرنوبيل در اوکراين که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهير شوروی بود، يکی از بدترين حوادث اتمی غير نظامی را رقم زد. دراثر نشت مواد راديوآکتيو ناشی از اين انفجار صدها کيلومتر آلوده شد و تلفات جانی زیادی در پی داشت.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، هفته گذشته گفته بود که ويروس استاکس نت تاثيری بر نامه هسته ای ايران و از جمله نيروگاه بوشهر نداشته است.

علی اصغر سلطانيه در جريان سفر هفته گذشته خود به روسيه گفته بود: «فکر نمی کند مشکلی در اين حوزه وجود داشته باشد. نيروگاه بوشهر به راه خواهد افتاد و چرنوبيل دومی هم در کار نخواهد بود.»

درهمين زمينه، روزنامه ديلی‌تلگراف، چاپ لندن، هفته گذشته گزارش داده بود که سازمان‌های اطلاعاتی غربی می گويند گروهی از دانشمندان هسته‌ای روسی در گزارشی به کرملين درباره خساراتی که ويروس استاکس‌نت به رايانه‌های نيروگاه بوشهر زده، و همچنين احتمال وقوع فاجعه اتمی در این نيروگاه ايران ابراز نگرانی شديد کرده‌اند.

در واکنش به اين گزارش ديلی تلگراف، حميد خادم قائمی، سخنگو و مديرکل روابط عمومی انرژی اتمی ايران، گفته بود: «ويروس استاکس‌نت هيچ‌گونه تاثير منفی بر روند پيشرفت فعاليت‌های نيروگاه اتمی بوشهر نداشته است و همان‌طور که رياست سازمان انرژی اتمی تاکيد کرده ‌است، از حدود يک سال و نيم پيش، کارشناسان و متخصصان امنيتی سازمان با هوشياری کامل اين ويروس را شناسايی کرده و اقدامات لازم در اين زمينه انجام شده است.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران طرح اين گونه خبرها را در «راستای عمليات جنگ روانی» عليه ايران ارزيابی کرده بود.

روزنامه نيويورک‌تايمز نیز نوشته بود که ويروس رايانه‌ای استاکس‌نت کار مشترک سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا و اسرائيل است که در سايت هسته‌ای ديمونای اسرائيل در صحرای «نقب» ساخته شده است.

برپايه اين گزارش که در نيويورک‌تايمز منتشر شده است، بر روی پرورش اين ويروس دو سال وقت صرف شده و سرانجام به رايانه‌های تاسيسات اتمی ايران انتقال داده شده است.

اين گزارش می‌افزايد در تاسيسات اتمی ديمونا، اين ويروس بر روی سانتريفوژهای مشابهی که ايران از آن استفاده می‌کند، آزمايش شده بود.

به نوشته نيويورک تايمز، ويروس استاکس‌نت به رايانه‌ها چنين القا می‌کند که سانتريفوژها به صورت عادی مشغول کار هستند اما در واقعيت عملکرد آنها به خرابی اين دستگاه‌ها می‌انجامد.
XS
SM
MD
LG