لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

اوباما: خشونت پاسخ مناسبی به مطالبات مردم مصر نیست


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، شامگاه جمعه، گفت که در گفت وگوی تلفنی با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر تاکيد کرده است که حکومت وی می بايست گام های جدی در راستای اصلاحات بردارد. باراک اوباما همچنین گفته است: خشونت نمی تواند پاسخی به خواسته های مردم مصر باشد و سرکوب باعث از بین رفتن مطالبات نخواهد شد.

باراک اوباما گفت:«مطمئنا روزهای سختی در پيش است، ولی آمريکا همچنان از حقوق مردم مصر حمايت کرده و حکومت آنها برای دستيابی به آينده ای بيشتر عادلانه، آزاد و مفيد، همکاری خواهد کرد.»

باراک اوباما که پس از گفت وگوی تلفنی سی دقيقه ای خود با حسنی مبارک صحبت می کرد، از حکومت مصر خواست تا از اعمال خشونت عليه تظاهرکننده خودداری کند و سرويس ها تلفن همراه و اينترنت را وصل کند.

حسنی مبارک شامگاه جمعه و پس از تظاهرات گسترده در قاهره و شهرهای بزرگ مصر پس از حکومت نظامی، در يک برنامه تلويزيونی حاضر شد و از انحلال دولت خبر داد و عده داد برنامه اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سياسی را اجرا خواهد کرد.

باراک اوباما جمعه گفت:«ما به طور روشن گفته ايم می بايست اصلاحات سياسی، اجتماعی و اقتصادی که خواست های مردم مصر را برآورد می کند، اجرا شود.»

رييس جمهوری آمريکا گفت:«هنگامی که حسنی مبارک امشب با مردم مصر صحبت کرد، خواستار دمکراسی بهتر و فرصت های اقتصادی بيشتر شد. من پس از اين سخنرانی با او صحبت کردم و به او گفتم مسئوليت دارد که به اين حرف ها معنا بدهد، گام های جدی و عملی که اين وعده ها را محقق می کند بردارد.»

باراک اوباما اضافه کرد:«خشونت نمی تواند پاسخی برای مطالبات مردم مصر باشد و سرکوب ايده ها باعث نمی شود که آنها از بين بروند.»

بازبینی کمک ها به مصر

در همین حال، رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن روز جمعه گفته است :«ما همکاری نظامی (با مصر) را براساس تحولات طی روز های آينده مورد بازبینی قرار خواهيم داد.»

آمریکا قصد دارد امسال یک و نیم ميليارد دلار کمک در اختيار مصر قرار داد.

همزمان با تشديد تظاهرات عليه حکومت حسنی مبارک در مصر، سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه از حکومت مصر خواست تا با پرهيز از خشونت، اصلاحات واقعی در اين کشور را آغاز کند.

رابرت گيبس گفت: حکومت مصر می بايست به «مطالبات مشروع» مردم فورا پاسخ مناسب دهد و خشونت پاسخ درست به اين نارضايتی ها نيست.

رابرت گيبس که با خبرنگاران در واشينگتن صحبت می کرد، گفت: شرايط موجود در مصر به صورتی است که خشونت راه حلی برای مسايل نيست.

وی افزود: بحران کنونی در مصر فقط به وسيله مردم مصر قابل حل است.

رابرت گيبس در پاسخ به پرسشی در خصوص تحولاتی آتی در مصر گفت: شرايط به سرعت در حال تغيير است و احتمالا «پس از صحبت های من شرايط تغيير خواهد کرد و ممکن است حتی موقعی که ما به خواب برويم بازهم تغيير کند.»

سخنگوی کاخ سفيد با اين حال تاکيد کرد که خشونت بايد متوقف شده و به خواست های مردم بايد پاسخ داده شود.

تظاهرات اعتراضی در مصر روز جمعه وارد مرحله تازه ای شد و به رغم هشدارهای وزارت کشور مصر هزاران معترض برا ی چهارمين روز در خيابان های قاهره و شهرهای بزرگ مصر دست به تظاهرات زدند.

تظاهرات کنندگان خواهان برکناری حسنی مبارک هستند که از ۳۰ سال پيش تاکنون زمام امور را در اين کشور در دست دارد.

به گزارش شبکه «سی ان ان» تلويزيون دولتی مصر از مقررات منع رفت و آمد شبانه در قاهره، سوئر و اسکندريه خبر داد. ولی با اين حال مردم مقررات اعلام شده را ناديده گرفتند و در خيابان ها دست به تظاهرات زدند.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا نیز روز جمعه خواستار اصلاحات در مصر شد.

آقای کامرون با تاکيد براين که مصر نيازمند اصلاحات است، تصريح کرد کشته شدن مردم در خيابان های مصر به به نفع هيچ کس نيست.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز روز جمعه از حکومت مصر خواست تا بازداشت شدگان در تظاهرات های اخير را فورا آزاد کند و به خواست ها مردم اين کشور توجه کند.

کاترين اشتون گفته است: «ما تحولات مصر را به طور نزديک زير نظر داريم و و نگرانی جدی خود را در خصوص گزارش ها درباره خشونت، درگيری و بازداشت تظاهرات کنندگان در مصر اعلام می کنيم.»
XS
SM
MD
LG