لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

ادامه اعتراضات در مصر به‌رغم وعده‌های مبارک؛ «بیش از ۱۰۰ کشته»


هر چند به دنبال اعتراض‌های گسترده روز جمعه در مصر، حسنی مبارک،‌ رئیس جمهور این کشور، وعده اصلاحات سیاسی و اقتصادی را داده و دولت این کشور را برکنار کرده است، مردم مصر روز شنبه نیز به اعتراض‌های خود ادامه داده و خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور هستند.

در همین حال شبکه خبری الجزیره ساعتی پیش خبر داد که از روز سه‌شنبه یعنی زمان آغاز اعتراضات در مصر تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر در جریان این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تنها در شهر اسکندریه دست‌کم ۲۳ نفر در جریان زد و خورد میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که یکی از مقام‌های وزارت بهداری مصر شمار کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در این کشور را ۳۸ نفر اعلام کرده است.

در حالی که اعتراض‌ها در شهرهای مختلف مصر همچنان ادامه دارد، مقام‌های امنیتی این کشور اقدام به افزایش ساعت‌های اجرای مقررات منع آمد و شد در شهرهای بزرگ مصر کرده‌اند.

بر این اساس از ساعت چهار بعدازظهر تا هشت صبح مقررات منع آمد و شد در شهرهای بزرگ مصر اجرا می‌شود.

روز جمعه به دستور حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، که معترضان خواستار برکناری وی هستند، مقررات حکومت نظامی از ساعت شش بعدازظهر تا هفت صبح اجرا شده بود.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در یکی از میدان‌های مرکزی شهر قاهره پایتخت مصر تجمع کرده‌اند و شعارهای ضد حکومتی و از جمله شعار «مرگ بر مبارک»‌ سر می‌دهند.

در این میان محمد البرادعی، از رهبران مخالفان حکومت مصر، که پنج‌شنبه شب برای شرکت در تظاهرات روز جمعه از وین به قاهره بازگشته بود، روز شنبه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی بار دیگر خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک شده است.

آقای البرادعی گفته است: «حسنی مبارک پیام مردم مصر را نفهمیده است. سخنان وی کاملاً‌ ناامیدکننده بود. اعتراض‌ها تا سقوط رژیم مبارک با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت.»

وی همچنین افزوده است: «من قصد دارم امروز به اتفاق همکارانم یک بار دیگر به خیابان‌ها بروم تا سهمی در تغییر ایفا کرده و به رئیس جمهور، حسنی مبارک، بگویم که وی باید برود.»

محمد البرادعی با اشاره به حمله نیروهای پلیس به وی در جریان تظاهرات روز جمعه گفته است: «رژیمی که رفتاری چنین توهین‌آمیز از خود نشان می‌دهد و به برنده جایزه صلح نوبل با استفاده از ماشین‌های آبپاش حمله می‌کند، نشان می‌دهد که پایان این رژیم آغاز شده و باید برود.»
XS
SM
MD
LG