لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

مشورت اوباما با رهبران منطقه؛ مخالفان مبارک همچنان در خیابان


کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، با رهبران اسرائیل، عربستان سعودی، ترکیه و همچنین بریتانیا تلفنی صحبت کرده و نظر آنها را درباره بحران مصر جویا شده است.

به گفته کاخ سفید باراک اوباما روز شنبه با عبدالله بن عبدالله پادشاه سعودی، و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تماس گرفته و با آنها درباره اوضاع مصر رایزنی کرده است.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه نیز تلفنی با دیوید کامرون گفت‌وگوی مشابهی داشته است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس جمهور در گفت‌وگو با هر یک از این رهبران ارزیابی آنها از اوضاع را جویا شده و اظهار داشت با آنها در تماس نزدیک خواهد بود.»

در بیانیه کاخ سفید آمده است که باراک اوباما در گفت‌وگو با رهبران این کشورها بر مخالفت خود با خشونت تاکید کرده و خواستار خویشتنداری حکومت مصر شد.

بنا بر بیانیه کاخ سفید، باراک اوباما همچنین بر حقوق جهان‌شمول بشر از جمله حق اجتماع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان تاکید است.

کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما همچنین تاکید کرده است که خواستار «گذار آرام» به سوی دولتی در مصر است که «پاسخگوی آمال مردم» این کشور باشد.

هیلاری کلینتون: نمی‌خواهیم شرایطی شبیه به ایران بر مصر حاکم شود

روز یکشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز با وجود آنکه از گمانه‌زنی درباره آینده مصر خودداری کرد، اظهار داشت واشینگتن خواستار یک «دموکراسی واقعی» در مصر است و نمی‌خواهد شرایطی مانند ایران بر این کشور حاکم شود.

هیلاری کلینتون تصریح کرد ایالات متحده خواهان آن نیست که در مصر یک دموکراسی برای شش ماه یا یک سال برپا گردد و پس از آن مانند ایران به یک «دیکتاتوری نظامی» تبدیل شود.

از سوی دیگر، در حالی که رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران گفته بود کمک سالانه یک‌ونیم میلیارد دلاری آمریکا به مصر مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت، روز یکشنبه هیلاری کلینتون گفت چنین بحثی در واشینگتن مطرح نیست.

در واکنش به مواضع مقام‌های آمریکایی، محمد البرادعی، برنده نوبل صلح و از مخالفان حکومت مبارک، از ایالات متحده خواست که میان مردم و رژیم حاکم بر مصر یکی را انتخاب کند.

البرادعی: آمریکا میان رژیم مبارک و مردم یکی را انتخاب کند

محمد البرادعی که شامگاه یکشنبه نیز به معترضان در میدان التحریر قاهره پیوست، موضع آمریکا را به «حمایت حیاتی از دیکتاتور» تعبیر کرد و در مصاحبه‌های مختلف واشینگتن را به باد انتقاد گرفت.

محمد البرادعی در مصاحبه با سی ان ان تصریح کرد: «برای رئیس جمهور باراک اوباما بهتر است که آخرین نفر نباشد که به رئیس جمهور مبارک بگوید زمان رفتنت فرا رسیده است.»

محمد البرادعی توصیه‌های ایالات متحده به حسنی مبارک برای اجرای اصلاحات گسترده را بی‌اثر دانست و گفت: «دولت آمریکا نمی‌تواند از مردم مصر انتظار داشته باشد که باور کنند دیکتاتوری که ۳۰ سال بر سر کار بوده، دموکراسی برقرار خواهد کرد.»

محمد البرادعی همچنین اظهار داشت که گروه‌های مختلف در مصر توافق دارند که وی می‌تواند برای تشکیل دولت وحدت ملی از طرف آنها وارد مذاکره شود.

پرواز جنگنده‌ها بر فراز معترضان و افزایش ساعات منع‌ آمدوشد

روز یکشنبه حسنی مبارک در فرمانی زمان منع آمدوشد را یک ساعت دیگر افزایش داد. روز جمعه در سه شهر قاهره، اسکندریه و سوئز از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۸ صبح حکومت نظامی اعلام شد. روز شنبه مبارک ساعت آغاز حکومت نظامی را به ۴ و روز یکشنبه به ساعت سه تغییر داد.

در همین حال در اقدامی بسیار نادر، روز یکشنبه جنگنده‌های اف ۱۶ و هلی‌کوپترهای ارتش مصر چندین بار و در ارتفاع بسیار پایین بر فراز تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر به پرواز درآمدند و معترضان هم در واکنش شعار «مبارک دیوانه» را سر دادند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که تا بامداد دوشنبه، مخالفان مبارک همچنان حکومت نظامی را نادیده گرفته و در خیابان‌ها حضور دارند.
XS
SM
MD
LG