لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

نتانیاهو: مصر ممکن است به سرنوشت ایران دچار شود


با ادامه اعتراض‌ها علیه حکومت حسنی مبارک، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، با ابراز نگرانی از اوضاع این کشور اظهار داشت آنچه که در ایران اتفاق افتاد ممکن است در مصر هم روی بدهد.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس مشترک خبری با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در بیت‌المقدس گفت: «هنگام هرج و مرج یک گروه اسلامگرای سازمان‌یافته می‌تواند کشور را در دست بگیرد. این اتفاق در ایران و در جاهای دیگر افتاد.»

آنگلا مرکل روز دوشنبه به اسرائیل سفر کرد و بر پایه گزارش‌های منتشر درباره پیگیری روند صلح و اوضاع منطقه با نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرده است.

در همین حال روزنامه هاآرتص گزارش داده است با توجه به اوضاع مصر، گفت‌وگوهای آنگلا مرکل با نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه به درازا کشیده است.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع خود گزارش داده است که بنیامین نتانیاهو درصدد است آمریکا و کشورهای اروپایی را قانع کند که از فشار بر حکومت مبارک بکاهند تا ثبات منطقه برهم نخورد.

با به خطر افتادن حکومت حسنی مبارک، تحلیلگران و مقام‌های سابق اطلاعاتی اسرائیل، در مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود، نسبت به رویدادهای اخیر و آینده اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

آموس هارل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص روز دوشنبه سقوط احتمالی حکومت مبارک را دارای تبعات گسترده دانسته که بر موقعیت اسرائیل در منطقه اثر منفی برجای خواهد گذاشت.

به نوشته این تحلیلگر نظامی سقوط حکومت مبارک در بلندمدت ممکن است پیمان اسرائیل با مصر و اردن را نیز به خطر بیندازد.

ناآرامی‌ها در مصر در حالی است که برپایه اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس، مئیر داگان، رئیس پیشین موساد که به تازگی کناره‌گیری کرد، حکومت حسنی مبارک را باثبات ارزیابی کرده بود.

آویو کوچاوی، سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، نیز تنها یک هفته پیش حکومت مصر را باثبات ارزیابی کرده بود.

مصر که از سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۳ چهار جنگ با اسرائیل داشته است، نخستین کشور عربی بود که با اسرائیل پیمان صلح به امضا رساند.

حسنی مبارک که در جنگ ۱۹۶۷ در فرمانده نیروی هوایی بود، پس از ترور انور سادات، در سال ۱۹۸۱ قدرت را در دست گرفت.

روز یکشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز با وجود آنکه از گمانه‌زنی درباره آینده مصر خودداری کرد، اظهار داشت واشینگتن خواستار یک «دموکراسی واقعی» در مصر است و نمی‌خواهد شرایطی مانند ایران بر این کشور حاکم شود.

هیلاری کلینتون تصریح کرد ایالات متحده خواهان آن نیست که در مصر یک دموکراسی برای شش ماه یا یک سال برپا گردد و پس از آن مانند ایران به یک «دیکتاتوری نظامی» تبدیل شود.
XS
SM
MD
LG