لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

حسنی مبارک: در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نمی‌کنم


حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، روز سه شنبه گفت در پايان دوران رياست جمهوری‌اش در انتخابات آينده در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد.

حسنی مبارک که در تلويزيون دولتی خطاب به مردم صحبت مي کرد، گفت: «حسنی مبارکی که امروز با شما صحبت می کند، به دستاوردهای خود طی سال های خدمت به مصر و مردمش افتخار می کند.»

رييس جمهور مصر افزود:«اين کشور من است. جايی که در آن زندگی کرده ام، برای سرزمينش جنگيده و از استنقلال و منافعش دفاع کرده ام و دراین سرزمين خواهم مرد.»

حسنی مبارک در حالی با مردم مصر صحبت می کرد، که روز سه شنبه تظاهرات ضد حکومتی ميليونی درقاهره و شهرهای اصلی اين کشور برگزار شد. تظاهر کنندگان خواهان برکناری وی از قدرت شده اند.

Egyptian Protests Resume
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:12 0:00

حسنی مبارک در اين پيام تلويزيونی همچنين از انجام اصلاحات قضايی، سياسی و اقتصادی در کشور خبر داد.

وی همچنین افزود: طی ماه‌های باقی مانده از دوران ریاست جمهوری‌ام وظیفه من کمک به گذار مسالمت آمیز قدرت است.

حسنی مبارک تاکید کرد که قانون اساسی در خصوص دوران ریاست جمهوری باید تغییر کند و محدودیتی برای انتخابات مجدد ایجاد کند.

این دومین سخنرانی تلویزیونی حسنی مبارک از زمان آغاز اعتراضات گسترده خیابانی در مصر بود. وی در نخستین پیام تلویزیونی اش با تغییر کابینه، قول اصلاحات سیاسی و اقتصادی داد ولی این وعده ها باعث کاهش اعتراضات نشد.

گزارش ها حاکی است اعلام کناره گيری حسنی مبارک تا زمان انتخابات رياست جمهوری مورد قبول کسانی که هم اکنون در خيابان هستند، قرار نخواهد گرفت و معترضان خواهان کناره گيری فوری او و حزب حاکم هستند.

در همين حال، گزارش‌ها حاکی است که فرانک وایزر، نماينده ويژه باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه با حسنی مبارک ديدار کرده و در خصوص بحران مصر با وی گفت وگو کرده است.

یک منبع مطلع به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که فرانک وایزر، سفیر سابق آمریکا در مصر، به حسنی مبارک گفته است که از نظر آمریکا عمر دولت وی به پایان رسیده است.

در هشتمين روز تظاهرات ميليونی ضد دولتی در مصر، علاوه بر ميدان «تحرير» در قاهره ، شهرهای اسکندريه، سوئز، دلتای نيل نيز شاهد تظاهرات گسترده مردم عليه دولت حسنی مبارک بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش مصر در روز سه شنبه نظاره گر بزرگترين تظاهرات سراسری ضد دولتی در اين کشور بود و پس از آن که ارتش مصر خواسته های مردم را «مشروع» دانست و اعلام کرد که به سوی تظاهرات مسالمت آميز مردم شليک نخواهد کرد، عملا عمر دولت حسنی مبارک به شماره افتاده است.

ارتش مصر روز دوشنبه در بيانيه ای خطاب به مردم اين کشور اعلام کرد: «نيروهای مسلح شما بر مشروعيت مطالبات مردم اذعان دارد و به موجب مسئوليتش آن را تضمين می‌کند.»

در ادامه اين بيانيه آمده است: «نيروهای مسلح در مقابل ملت بزرگمان متوسل به زور نمی‌شوند.»

کارشناسان سياسی می گويند سقوط دولت حسنی مبارک باعث تغيير جغرافيای سياسی منطقه خواهد شد که دامنه اين تغيير از اسرائيل تا عربستان در بر خواهد گرفت.

درهمين حال، جان کری، سناتور دمکرات، نيز روز سه شنبه گفته است که درصورتی که آرامش به مصر بازی می گردد که حسنی مبارک از قدرت کناره گيری کند.

جان کری همچنين گفته است باید به دوران پس از حسنی مبارک نگاه کرد.

اين در حالی است که احمد شفيق، نخست وزير دولت حسنی مبارک از واکنش کند دولت د رمقابل خواسته ها و مطالبات جوانان مصر عذرخواهی کرده است.
XS
SM
MD
LG