لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

رویترز: عدم شرکت صالحی در کنفرانس امنیتی آلمان به‌رغم لغو ممنوعیت


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران
ساعاتی پس از انتشار خبر لغو ممنوعیت سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به اروپا، خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد که این مقام ایرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان شرکت نخواهد کرد.

این خبرگزاری پیشتر خبر داده بود که اتحادیه اروپا موافقت کرده است تا حکم ممنوعیت سفر علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جدید ایران، به کشورهای این اتحادیه را نادیده بگیرد تا وی بتواند در کنفرانس امنیتی روزهای آینده در آلمان شرکت کند.

علی‌اکبر صالحی که به تازگی به سمت وزیر خارجه منصوب شده در فهرست آن دسته از مقام‌های ایرانی قرار دارد که اتحادیه اروپا سفر آنها به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع کرده‌ است.

این ممنوعیت دریافت روادید در چارچوب تحریم‌های اروپا علیه ایران برای اعمال فشار جهت توقف برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌ است.

یک مقام اروپایی روز پنج‌شنبه در ارتباط با علی‌اکبر صالحی به رویترز گفت: «آلمانی‌ها موافقت کردند که او می‌تواند به کنفرانس مونیخ برود، بنابراین با توافق با کشورهای عضو اتحادیه، او را از فهرست درآورده‌ایم، ولی خبری از این که او عملاً به این کنفرانس خواهد رفت یا نه نشنیده‌ایم.»

روز جمعه مسئولان کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تایید کردند که آقای صالحی در این رویداد امنیتی مهم شرکت نخواهد کرد.

به گفته رویترز، این مسئولان به دلیل عدم شرکت علی‌اکبر صالحی اشاره‌ای نکرده‌اند.

دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک به رویترز گفته‌اند که اعطای اجازه سفر به این همایش برای وزیر خارجه ایران به سود ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ است.

این دیپلمات‌ها می‌گویند که علی‌اکبر صالحی «از محافظه‌کاران» ایرانی و نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، است و بنابراین «شریک قابل اتکایی برای گفت‌وگوها به‌شمار می‌رود و ممکن است در مذاکرات اختیارات بیشتری نسبت به سلف خود، منوچهر متکی، داشته‌ باشد».

کنفرانس امنیتی مونیخ همایشی سالانه و سه‌روزه است که از روز جمعه، چهارم فوریه، در آلمان آغاز شده‌ است.

پیش از این اولین سفر خارجی علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران، به اتیوپی برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا که قرار بود روز دوشنبه انجام شود لغو شده بود.
XS
SM
MD
LG