لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

واکنش آمريکا به اظهارات رهبر ایران درباره حوادث مصر


رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه در واکنش به موضعگيری رهبر جمهوری اسلامی ايران در قبال حوادث مصر، گفت با توجه به اقدامات مقام های جمهوری اسلامی در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در سال گذشته، آنها در جایگاهی قرار ندارند که در خصوص حوادث مصر نظر دهند.

رابرت گيبس در پاسخ به پرسشی در خصوص موضعگيری آيت الله علی خامنه‌ای در روز جمعه مبنی براين که قيام مردم مصر، قيام عليه هم پيمان اسرائيل و آمريکا است، گفت: «موضعی که ايران در قبال مصر گرفته جالب توجه است چرا که مردم ايران می‌خواستند از حقوقی برخوردار باشند که هم اينک مردم در قاهره از آن برخوردارند، ببينيد (آن موقع ايران) در مقابل چنين مطالبه‌ای از سوی مردم خود چگونه اقدام کرد.»

سخنگوی کاخ سفيد تصريح می‌کند همان طور که مردم در قاهره هم‌اينک می‌توانند تظاهرات کنند، دولت ايران اگر به حرف خود پايبند است به مردم خود نيز چنين اجازه‌ای بدهد.

رابرت گيبس اضافه کرد:جهانيان استقبال می‌کنند از اين که ببيند دولت ايران سعه صدر داشته باشد و اجازه بدهد مردم کشورش به طور مسالمت آمیز همانند مردم در قاهره دست به تظاهرات بزنند.

سخنگوی کاخ سفيد افزود: «اين پيشرفت مهمی در خاورميانه خواهد بود، اما با توجه به خشونت‌هايی که در سال ۲۰۰۹ در ايران ديديم، جهانيان چنين حرف‌هايی را به چالش خواهند کشيد و آنها (مقامات ایران) سابقه خوبی در عمل به حرف‌هایشان ندارند.»

اشاره رابرت گيبس به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران است که دولت ايران با معترضان به نتيجه انتخابات برخورد کرد.

تهران و برخی از شهرهای ايران پس از انتخابات رياست جمهوری شاهد تظاهرات گسترده معترضان بود. به گفته مخالفان، ده ها نفر در اين درگيری‌ها کشته شد.

مقامات انتظامی جمهوری اسلامی نيز از بازداشت هزاران نفر در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران خبر داده بودند که هنوز هم شمار زيادی از فعالان سياسی و روزنامه نگاران همچنان در زندان به سر می‌برند.

آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز جمعه تهران اعتراضات در مصر را «بيداری اسلامی» ناميد و حوادث سال گذشته در ايران را «فتنه»‌ای خواند که «دشمنان» در بيرون از ايران برای استحاله «انقلاب» طراحی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG