لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

اوباما: امیدوارم مبارک تصمیم درستی بگیرد


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه بار دیگر بر ضرورت آغاز دوران جدیدی در مصر تاکید کرد و اظهار داشت این تنها به عهده مردم مصر است که نوع حکومت خود و چگونگی دوران گذار را تعیین کنند.

باراک اوباما که در یک کنفرانس مشترک خبری با نخست‌وزیر کانادا شرکت کرده بود، خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد.

باراک اوباما با بیان اینکه ایالات متحده می‌خواهد «پیام قاطع و روشنی» بدهد، تصریح کرد که حمله به روزنامه‌گاران، فعالان حقوق بشر و اجتماعات آرام «ناپذیرفتنی» است.

باراک اوباما در این کنفرانس خبری نیز سخنی از رفتن حسنی مبارک به میان نیاورد اما گفت مبارک باید از خود بپرسد که «چه میراثی از خود باقی می‌گذارم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده تصریح کرد: «پرسش اصلی که او باید از خود بپرسد این است که چه میراثی از خود برای مصر باقی بگذارد که مصر بواسطه آن بتواند از این دوره تغییر گذر کند و من امیدوارم که وی بتواند در پایان تصمیم درستی بگیرد.»

باراک اوباما با تکرار موضع کاخ سفید تاکید کرد که «دوره انتقالی» باید هم‌اینک آغاز شود.

‌رئیس جمهوری ایالات متحده در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «ما می‌خواهیم که این برهه ناآرامی به برهه فرصت تبدیل شود.»

رئیس جمهوری ایالات متحده مسئولیت حفاظت از تظاهرات‌کنندگان را به عهده حکومت مصر دانست و همچنین تاکید کرد که معترضان نیز نباید به خشونت متوسل شوند.

باراک اوباما همچنین از اینکه تظاهرات روز جمعه نسبتا بدون خشونت برگزار شد، ابراز خشنودی کرد.

باراک اوباما همچنین گفت که وی در گفت‌وگو با حسنی مبارک تاکید کرده است که توسل به «روش‌های قدیمی» مانند «سرکوب» یا قطع اینترنت کارایی ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهار داشت که به مبارک گفته است با اطرافیان و گروه‌های دیگر مشورت کند و درنهایت تصمیم بگیرد.

باراک اوباما در ادامه بر ضرورت اصلاحات واقعی در مصر تاکید کرد و گفت این اصلاحات تنها نباید ژست اصلاحات باشد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت اینکه مبارک تصریح کرده دیگر قصد ندارد برای دور آینده ریاست جمهوری نامزد شود، تحول مهمی است.
XS
SM
MD
LG