لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

مخالفت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
روسیه یک بار دیگر اعلام کرده است، این کشور با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور مخالف است و تشدید تحریم‌ها را فراتر از توافق‌های صورت گرفته توسط جامعه‌ جهانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه یک بار دیگر بر مخالفت کشورش با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

وی که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، اظهار داشته است،‌ «تحریم‌های تازه به زانو درآوردن اقتصاد ایران را در پی دارد» و این بخشی از توافق‌های صورت گرفته میان کشورهای عضو گروه پنج و یک برای پایان بخشیدن به نگرانی‌ها درباره مقاصد هسته‌ای ایران نبوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارند،‌ متوقف سازد.

ایران تاکنون از تن دادن به این درخواست‌ها سرباز زده و در جریان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در استانبول نیز دو طرف نتوانستند به توافقی در این باره دست یابند.

پس از شکست گفت و گوهای استانبول که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را دلسرد کننده خوانده بود، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بالا گرفته است.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ضمن مخالفت با تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفته است، گفت و گوهای استانبول «شکست مطلق» نبوده است.

در همین حال سرگئی ایوانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نیز با بیان این که کشورش مخالف تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، گفته است، گفت و گوها با ایران «روندی بسیار محدود و شکننده»‌ است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه، که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، در عین حال اظهار داشته است: «هیچ جایگزینی برای ادامه گفت و گوها با ایران وجود ندارد.»

آقای ایوانوف همچنین افزوده است: «ما بر این باوریم که نه تشدید تحریم‌ها و تهدید به استفاده از ابزار نظامی، نمی‌تواند به عنوان راه‌حلی موثر و کارآمد مدنظر قرار گیرد.»

این در حالی است که کشورهای آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند، بارها اعلام کرده‌اند، استفاده از همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌دانند.

در این میان الن تاوشر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، با اعلام این که «درها برای گفت و گوها با ایران همچنان باز است»، تاکید کرده است، ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای «تاخیر بیشتر و فرار از مسئولیت» استفاده شود.
XS
SM
MD
LG