لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

کلینتون: فناوری نوین ارتباطات شرایط منطقه را بازگشت‌ناپذیر کرده است


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه با اشاره به اوضاع مصر اظهار داشت گسترش فناوری‌های نوین ارتباطات، شرایط منطقه را بازگشت‌ناپذیر کرده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به نگرانی دولت‌های عربی تصریح کرد که پایه‌های این نوع حکومت‌ها در حال فرو ریختن است.

هیلاری کلینتون روز یکشنبه در مصاحبه با رادیو ان پی آر در پاسخ به این پرسش که‌ آیا ایالات متحده برای تغییر در کشورهایی که مورد حمایت واشینگتن بوده‌اند، از آمادگی برخوردار است، گفت: «روند‌ موجود به ویژه به خاطر پیشرفت‌ در فناوری ارتباطات بازگشت‌ناپذیر است و ایالات متحده به این امر واقف است.»

هیلاری کلینتون در ادامه افزود: «ما می‌خواهیم در کمک به کشورهایی که به سوی جامعه‌ای بازتر، دموکراسی و مشارکت بیشتر، و نیز دسترسی گسترده‌تر به بازار حرکت می‌کنند، نقشی سازنده داشته باشیم.»

هیلاری کلینتون در ادامه اذعان کرد که ایالات متحده با دولت‌های غیردموکراتیک رابطه داشته و آن را ناشی از واقعیات جهان کنونی دانست.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «آیا ما در ۵۰ سال گذشته با دولت‌هایی که مانند ما نبوده‌اند تجارت کرده‌ایم، آیا با این دولت‌ها رابطه داشته‌ایم، آیا از آنها حمایت کرده‌ایم، بله این کار را کرده‌ایم. این جهانی است که ما در آن زندگی می‌کنیم.»

هیلاری کلینتون تاکید کرد که دموکراسی و فضای باز با منافع آمریکا سازگاری دارد و آمریکا باید با نتایج آن هم کنار بیاید.

هیلاری کلینتون همچنین با استقبال از گفت‌وگوی گروه‌های مخالف با دولت مصر تصریح کرد که این به عهده مردم و رهبرانشان است که درباره برآورده‌ شدن مطالباتشان قضاوت کنند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که وی و جو بایدن معاون ریاست جمهوری به دفعات با عمر سلیمان، معاون مبارک، صحبت کرده‌اند و سلیمان نیز نسبت به اجرای اقدامات واقعی در مصر تضمین داده است.

هیلاری کلینتون با این حال تصریح کرد که در نهایت تصمیم‌گیری بر عهده مصری‌هاست.

وزیر خارجه ایالات متحده در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت که واشینگتن پیوسته با دولت و ارتش مصر در تماس بوده و آنها را از بکارگیری خشونت علیه معترضان برحذر داشته است.

در بخشی دیگر از این مصاحبه، هیلاری کلینتون با بیان اینکه برخی از کشورهای عربی از تحولات جاری دچار نگرانی‌ هستند، تصریح کرد: «اما این پایه‌ها در حال فرو رفتن در شن هستند.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که‌آیا این کشورها خواستار حمایت آمریکا شده‌اند، گفت: «این دولت‌ها، این رهبران باید بدانند که ضرورت دارد به خواسته‌های مشروع در زمینه اصلاحات سیاسی و اقتصادی مردم پاسخ دهند، به ویژه درمورد جوانان که در بسیاری از این کشورها دو سوم یا نیمی از جعیت را تشکیل می‌دهند.»
XS
SM
MD
LG