لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

آمریکا خواستار انتقال فوری قدرت در مصر شد


جو بایدن،‌ معاون رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن،‌ معاون رئیس جمهور آمریکا
همزمان با ادامه تظاهرات ده‌ها هزار نفر در قاهره علیه دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو با عمر سلیمان، همتای مصری خود، خواستار انجام گفت و گوی فراگیر با مخالفان و انتقال فوری قدرت در مصر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن،‌ معاون رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه در یک گفت و گوی تلفنی با عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر خواستار انتقال سریع قدرت در این کشور شده است.

پیشتر نیز عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر، اعلام کرده بود، دولت این کشور برنامه‌ای را برای انتقال «مسالمت‌آمیز» قدرت در این کشور آماده کرده است.

با این حال معترضان بدون توجه به وعده‌های دولت روز سه‌شنبه نیز به تظاهرات خود ادامه دادند و بر اساس برخی گزارش‌های در این روز صدها هزار نفر در میدان تحریر و سایر نقاط قاهره دست به تظاهرات زده و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک شدند.

مخالفان حکومت مصر همچنین اعلام کرده‌اند، روز جمعه نیز یک تظاهرات «میلیونی» علیه دولت برگزار خواهند کرد.

در این میان کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، در یک گفت و گوی تلفنی با عمر سلیمان یک بار دیگر بر موضع واشنگتن در قبال تحولات مصر تاکید کرده و گفته است، انتقال قدرت در این کشور باید «فوری، مسالمت‌آمیز و مشروع» باشد.

بر اساس این گزارش جو بایدن همچنین به همتای مصری خود گفته است که انتقال قدرت در مصر باید پاسخگوی خواسته‌های مردم این کشور باشد و ابراز عقیده کرده است که «گفت و گوهای پرمحتوا» با گروه‌های مخالف دولت مصر می‌تواند، به برآورده شدن خواسته‌های مخالفان منجر شود.

عمده‌ترین خواسته گروه‌های مخالف و معترضان مصری کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر است و تاکنون دولت آمریکا صریحاً‌ خواستار کناره‌گیری وی نشده است.

گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که معاون رئیس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی خود با عمر سلیمان همچنین خواستار «فراگیر شدن گفت و گوها به منظور دربر گرفتن شمار بیشتری از گروه‌های مخالف» در مصر شده است.

نخستین دور گفت و گوها میان گروه‌های مخالف و دولت روز یکشنبه برگزار شده بود و پس از پایان این گفت و گوها دولت مصر با انتشار بیانیه‌ای از توافق دو طرف برای تشکیل شورایی با هدف اصلاح قانون اساسی خبر داده بود.

با این حال مخالفان دولت وعده‌های اعلام شده از سوی دولت را برای انجام اصلاحات در این کشور «ناکافی»‌ دانسته و مهم‌ترین خواسته خود را کناره‌گیری حسنی مبارک یا واگذاری اختیارات وی به عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور، اعلام کرده بودند.

گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین نیز که یکی از عمده‌ترین گروه‌های مخالف دولت مصر به شمار می‌آید، روز دوشنبه اعلام کرده بود، قصد دارد، درخصوص ادامه گفت‌وگوها با دولت حسنی مبارک بازنگری کند.
XS
SM
MD
LG